onsdag, oktober 19, 2005

Allt handlar om att man har smält maten rätt....

Om man mår dåligt har man smält maten fel…

Ja här kretsar allt kring maten. Denna härliga smakrika mat. Och det goda kaffet, och alla dess variationer.

6 veckor är det nu sen vi kom hit, drygt. Barnen har gått i italiensk Montessori förskola i 4 veckor nu. Scoula Materna di Montessori. Det har gått fantastiskt bra, jag undrar hur det är möjligt? Dit kommer vi varje morgon och ingen av oss kan kommunicera med någon annan. Men barn kan ju det såklart, begåvade små människor. Jag hankar fram på knagglig italienska, barnen pratar kroppsspråk. Jag med förvisso men det med är mer knaggligt än deras. De har redan kompisar, otroligt bra. Sonen har sagt sin första mening, dottra är helt tyst men för kavat för att inte ta plats ändå.

Imorse lyfte sonens fröken på hans långärmade t-shirt lite grann. Aha, tänkte jag hon kikar om där finns en undertröja idag. No, senora sa jag, en Svezia no undertröja, italienskt fenomen. Hon förstod väl mig och log och sa men det är kallt! Jag sa freddo en Svezia, caldo en Italia.

Här är 16 grader idag, det är inte kallt tycker vi. De italienska barnen har undertröja, långärmad t-shirt, fleecetröja och en tjock dunväst alternativt jacka samt en mössa. Mina barn har en långärmad t-shirt och en tröja, en tunn dunväst hänger på deras respektive krokar just for the show….

Puss och kärlek hela dagen ropade barnen och jag till varandra och jag fick en 5 veckors meny från förskolan i handen. Jag åkte hem och satte mig och läste den.

Lundedí
Minestrone di verdure
Fettine di petto di pollo
Croccanti
Verdura cruda
Frutta fresca

Martedí
Pasta al pesto
Affettato Misto
Verdura cruda
Frutta fresca

Mercoledí
Polenta o puré de patate
Con spezzatino di vitello
Verdurine in umido
Frutta fresca

Giovedí
Risotto con piselli
Frittata prosciutto e formaggio
Verdura cruda
Frutta Fresca

Pasta al Pomodoro
Filetto di nasello gratinato
Verdura Cotta
Frutta fresca

Visst låter det gott! Mycket godare än min hemmagjorda smörgås med körsbärstomater och mozzarella med basilika…. Men jag förstår givetvis inte allt som står där heller :)