torsdag, oktober 20, 2005

Mamma Mia

Mamma Mia…

15 grader och moln i Como idag. Ingen idé att frysa ute i trädgården, struntar i att kratta löv idag. Måste snart inse att alla här har trädgårdsmästare, gräset växer ju 15 cm på en vecka och träden och buskarna har en overklig takt de med. Men jag njuter av att pyssla i trädgården, ska dock leja ut träden. Istället för att vara i trädgården har jag varit och köpt lite byxor till lilla H(5 år), ett skärp med eftersom hon är så smal i midjan men har långa ben. 2 par byxor och ett skärp blev 80 Euro och det var inga märkeskläder utan en vanlig barnaffär som typ Lindex i Sverige. Mamma Mia kläder är inte billigt här.
Sen gick jag för att köpa lite mat och en adapter till min iPod som jag fick i födelsedagspresent häromdagen. I den långa kön i kassan räknade jag ut att vi gör av med dubbelt så mycket pengar på mat här, Italien är dyrt, bara att konstatera. När jag stod i kön fick jag syn på en burk marscarpone, jag var tvungen att köpa den, jag älskar mascarpone! Nu måste jag leta upp ett recept där mascarpone är en ingrediens… Det blir något sött helt klart.

Har lagt i en lapp i grannes brevlåda, Jag tror att hon kommer att förstå den, jag kunde i och för sig ha kunnat skriva den på engelska eftersom hon är lärarinna i engelska, men det kändes bäst på italienska. Där står: jag hoppas att du fortfarande har lite ledig tid i dina veckor där du kan klämma in 1 timmes konversations kurs med mig, som du så snällt erbjöd då vi kom hit. Fast på italienska blev det nog mer barnsligt. Jag hoppas att hon ringer mig och säger ja. Frustrationen växer över att inte kunna kommunicera. Sen går jag ju parallellt på italienska för invandrare, men där är det mest grammatik och ord. Tror kombinationen blir perfekt. Jag är otålig.

I går låg det två lappar i lilla H:s skolväska, i den lilla mappen som alla barnen har tillsammans med en personlig bok där man kan skriva meddelanden till lärarinnan och vice versa. Jag gillar inte att få lappar i hennes bok, de kommer allt för ofta och jag måste haffa någon att översätta eftersom det mesta står med versaler och i mina ögon lyser viktigt, och för att det alltid är minst 2 sidor text= för jobbigt att få ett sammanhang med hjälp av mitt lexikon. I morse fick jag iallafall veta att där stod att de ska ha Halloweenfest och att jag ska ta med torkade löv till barnen i en pappåse, olika dagar givetvis, sen var det en radda på saker inför pyssel etc. Hoppas andra mammor och pappor tar med sig det, jag passar till nästa år!
På den andra lappen stod det föräldramöte med rektorn, 14.15 på tisdag, jag hoppas rektorn talar engelska...

I morse åkte en kollega till maken efter att ha varit här i två dagar hem. I kväll kommer makens morbror och gästschemat har fyllt på rejält fram till jul. Måste påminna dem om att vi bor i ett stenhus, förvisso stort och charmigt men är det kallt ute är det lika kallt inne trots att elementen brinner. Jag måste komma ihåg att köpa golvkuddar och fönsterkuddar innan de tar slut i affären. Jag måste ut och plocka löv och hitta en pappåse, varför just en pappåse?

Maken skrattar åt att jag faktiskt har tackat ja till en italiensk matlagningskurs (2 dagars), jag som skyr köket om det inte handlar om bakning eller en snabb pasta rätt…. Men jag ser fram emot att se kocken kasta ur sig en massa namn på örter och annat så kanske även jag kommer att älska gasspisen och kökets närvaro i huset.

Nu måste jag skriva lite och sätta på Berlitz kursen i italienska på cd:n, här ska inte maskas! Kanske ska jag smaka mascarponen med...