söndag, oktober 23, 2005

Polenta, nja, måste ge det en chans till tror jag...

Lördag 19 grader och sol från 12.00


Härligt väder! Hela familjen tog sovmorgon, öppnade fönsterluckorna och kände solen skina in. Ja antingen är det helt mulet eller hel soligt, vi har inte haft så mycket mellanting.
Efter en lång frukost började vi klippa klängväxten på muren, så att de inte nästlar in sig i den vackra höga häcken som växer ovan den. H och O hade två saxar var, för säkerhets skull... Efter en halvtimme tröttnade vi alla och H och O satte på sig sina cykelhjälmar.O cyklade (utan stödhjul ) och Henrik höll i bak med en pinne. H ”pinnade” iväg som en illbatting på sin skate scooter. Vi cyklade mot torget vid vattnet och lekplatsen med piratskeppet. Halvvägs stod både H och jag på scootern tillsammans och H visslade leendes och fick nog en vissling tillbaka från alla hon mötte. Vi tog en ”hemlig väg” ,som H hittat, den ledde rakt in på torget.


Det första vi hörde var svenska väl vid piratskeppet och vi hälsade på en svenska som bor i Moltrasio, grannbyn. Bytte nummer, hade barn i vår ålder, fick som man alltid får massa bra input på en kvarts prat. Vi cyklade sedan till villa déste, men som vanligt var där någon viktig konferens så vi fick inte komma in denna gång heller… Det sägs att den ska vara offentlig men när har vi inte lyckats lista ut. Där spelades delar av Oceans 12 in. Ska vara en mycket vacker park.

På hemvägen bytte barnen ”fordon” och nu stod O och jag på scootern. Han var mån om att fråga om jag verkligen visste vart vi var och om vi inte kunde ramla. Väl hemma lagade maken pastalunch och vi andra jobbade vidare med våra saxar i trädgården. Den enda som inte tröttnade på det denna gång var jag så H och barnen tog en tur till "den stora lekparken", som barnen säger, efter lunchen. Lilla H har kommit på att lördagar kan vara barnens dag och söndagar de vuxnas dag…

När de kom hem igen och jag planterat massa blommor i krukor och skrubbat lilla altanen (så fint det blev!) så åkte vi till Bennet för att handla och O ville klippa sig. Han fick en frisyrbok och pekade på en kille totalt utan hår! No way sa vi, men han tjatade och bort föll det blonda tjocka långa lockiga håret…. Kvar är en centimeter. He now looks Italian…
Tog take out och hade myskväll framför tv:n. Fantastisk kinamat, 3 minuters gångväg från huset.

Söndag 14 grader och mulet.
Var är solen? Det skulle vara varmt och soligt idag, vi skulle ”bergsklättra” ala superlätt och väl uppe på berget äta polenta. Fast de planerna ställdes in pga eventuellt regn ,så blev det nästan så ändå…
Telefonen ringde vis 10 och vi blev medbjudna på en söndagsutflykt med två andra familjer som har sina barn på scoula di Montessori. En japansk/amerikansk familj med sina tre vackra barn och en svensk familj som nu varit här i 10 år, med sina två goa killar. Vi möttes upp med bilarna och körde i 30 minuter till ett naturreservat som har otroligt mycket bevarat Där fanns en glaciär för 30 000 år sedan ”bara”. Barnen våra njöt av att det var andra barn med, fast det gemensamma språket mellan alla barn blev italienska trivdes de hur bra som helst. Vi vuxna pratade engelska. Väl uppe på berget och locket i örat släppt, så gick vi in på den av de två restaurangerna som var helt tom. Där tändes en brasa för oss, det dukades upp fort och galant och tillsammans var vi 13 personer varav 7 barn. O och H beställde pasta ragú och åt” tutti”, barnen skojade och vi babblade på i 2 timmar iaf. Sen gick vi alla ut och sparkade lite boll, för att sedan gå i den underbart vackra höst skogen.


Stigen var som kullerstenar och vi gick över broar med och utan räcken, under flöt forsen. Lilla H tog täten och väl uppe byggde barnen med stenar i en liten damm, de lyckades väl stoppa upp vattnet på ena sidan, de slet länge. Maken vek av lite tidigare med en trött Patrik 6 år och O då snart 4 år. De hade fått nog men kämpat länge på sina korta ben. Vi kom ner samtidigt trots att vi gick en 30 minuter till. Lilla H bestämde sig nämligen för att springa ner hela vägen. Givetvis ”livsfarligt” men ack så roligt hade vi, hon och jag. Jag hade inte insett att vi skulle ”hajka” så jag hade stövlar på mig, förvisso platta, men insåg att jag kunde halka på alla löven så vi saktade ner, lilla H och jag.

Vi lämnade huset vid 11.45 i morse och kom hem 18.30, en mycket skön och lyckad dag för oss alla. Väl hemma, bad och lite varma mackor. Vi var fortfarande mätta från en bastant tre rätters lunch. Polentan smakade vi för första gången, hmm, nej jag är inte impad... Vinet var gott istället:)

Lagt torkade löv som vi plockat, i en pappåse, imorgon ska lilla H ha engelska och göra Halloween collage med dem. Imorgon är det italienska kurs och vid 16 ska H gå på tennis lekis för första gången. Vi får se om det bor en tennisspelare i henne. Oliver och jag ska i alla fall titta på, på hennes begäran! Det känns som om det är mycket stort för henne att börja på tennis och att det är här i Italien. Jag förstår henne. På torsdag är det min tur och min lärare pratar bara italienska, liksonm hennes. Det är väl så man lär sig språket, och vi har enats om att vi inte är där för att snacka utan för att ha roligt. Är det inte kul lägger vi av. Fast jag är ju redan biten på tennis.

Just det ja, O ville ha undertröjor, my god, vi måste fota vår lille italienare med ”bagartröja” under t-shirten. Lilla H ville inte ha, jag har redan tröjor sa hon. Jag och maken har en italiensk son till utseendet nu, om man bortser från det svenska ansiktet och blonda håret och blåa ögonen, men ”gearet” har han kopierat tillfullo *S*

Jag älskar att gå på restaurang med våra barn. Nej, jag älskar att gå på restaurang med våra barn i Italien måste det stå!

Buena notte di tutti.