måndag, juli 03, 2006

Nytt x 3

Nu har vi allt klart med det nya huset hängands på berget i Brione s/r Minusio i Ticino i Schweiz. Jag anar att vår blivande värd är en diamant. Tiden får utvisa. Vi hyr vidare så att vi känner oss fria att flytta hem eller vidare om vi vill och när vi vill. Vi kallar huset "casa utosikta" då la vista över Lago Maggiore är fantastisk. Kontrasten från detta vackra, charmiga, italienska gamla stenhus till ett mer modernt hem hängandes på en klippkant blir bra. Man ska inte försöka söka det man haft tror jag. Nu slipper vi jämföra.

Skola. Vi har hittat en skola som känns väldigt bra. Lilla H som blotta sex år börjar ettan kommer att vara en av 13 elever i sin klass. Vilken lyx. På schemat står veckovis med musik, bild och gymnastik tre gånger i veckan. Rektorn känns oerhört bra, hon frågade oss mycket om barnen som hon ville kommunicera vidare till deras lärare. Hon lovade ordlekar för barnen föra tt fylla på deras ordförråd. Hon föreslog lilla H att ta hjälp med läxorna.

Lilla H kommer att ha engelska från ettan. Tillskillnad mot det andra skolorna vi besökt kommer hon inte ha franska och tyska från ettan, utan de introduceras i trean respektive femman. Vilket jag gillar. Förmånga språk är förvirrande att introducera samtidigt. Hon har redan haft engelska en timme i veckan på skolan här, det är bekant. Skoldagen börjar 08.30 och slutar 16.15, förutom onsdagarna, då slutar alla barnen 12.15. Tack och lov för onsdagar!

Skolan skrämde mig först. Fördomar. Där finns ett dussin nunnor som går runt. I skolan som är ett gammalt kloster finns med en liten kyrka. För mig blev det fel, då jag inte anser att en religon ska genomsyra undervisning. Jag hade så fel. Nunnorna sa att ägarna till skolan fick använda deras lokaler, som är fantastisk charmiga och med stora utrymmen. Detta om nunnorna fick bo kvar, men utan någon som helst inblanding i undervisningen, eller i skolans verksamhet. Överenskommelsen gick så bra att nunnorna blev tillfrågade om de ville hjälpa de barn som behövde hjälp, med läxor, med luncher etc. Det ville nunnorna och jag har sett samspelet mellan barn och nunnorna på skolan. De känns nu istället som en oerhörd bonus. Det ska bli spännande denna höst. Inte minst med lillla H:s steg in i skolvärlden. Lille O kommer att gå på samma skola, men sista året på förskolan, de kommer att mötas på den väldigt fina skolgården. De har nu varit där två gånger, jag tror de fullt ut förstår att det är deras nya skola.

Uppehållstillstånd. Vi har nu en dryg månad tidigare fått vårt uppehållstillstånd. Nu är allt klart inför flytten. T om en gymnastik kurs som lilla H vill gå. Nu gäller det att flytta ut ur Italien. Bella Italia. Jag är glad för att Locarno är lika vackert och för att Bella Italia är fantastiskt nära.

Svizzera, det hade vi aldrig trott, men nu flyttar vi snart in! Men först lite semester i Sverige, som utlandssvenskar längtar vi hem i några veckor, men har inga tankar på att flytta tillbaka inom snar framtid.

1 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Sarachella - Ha en härlig italien resa!!

Sara - Ah, ja vad ska jag skriva. Ärligen så vill jag skriva att jag själv är enormt glad för att vi gör denna resa. OCh jag är glad att andra tycker det är kul att följa oss i våra kultrukrockar och glädje av att vara svensk utomlands...

12:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home