lördag, juni 24, 2006

The heat is on....

Lilla H:s magiska kalas var en sån hit att hon fullkomligen lös, vid nattning sa hon - idag har det varit en HÄRLIG dag!!!!! Det stora leendet försvann först när sömnen kort därefter infann sig.

Det är så varmt... 36-39 grader konstant, och enkom några få moln tidig morgon. Vid 21 igår var det 28 grader. Vi har fått nya möbler. Två stycken. Fläktar. Utan dem kan man inte sova. Med dem sover vi gott. Våra vänner tycker det är svalt hemma hos oss. Jag vill inte ens gå hem till dem efter de sa det. Tack kära stenhus för att vi får pusta lite. Fast jag är ändå konstant svettig. Även efter ett dopp vid vår underbara piazza rinner svetten. Jag pustar, även om det är glada pustar. Lilla H simmade idag 25 meter, men oj så kämpigt det var. Ryggsim la hon med till på sin personliga meritlista :)

En Comasci (dvs en infödd como bo) sa att juni är klart varmast. Fick inte ihop det, blir inte sommaren varmare och varmare som i Svedala? Nej sa hon bestämt, juni är alltid över 30 grader, juli och augusti i Como är 30, som är behagligt. Ska bli intressant att uppleva om hennes erfarenhet stämmer.

Vid 18 ska vi till Moltrasios lido för en aperitivo med vänner, och för ett svalkande dopp i lagon. Barnen längtar, efter att ha simmat i pool hela dagen att även få kasta sig i lagon. Jag längtar efter den kalla ölen och kommande skratt. Jag har insett en hel del sen vi flyttat hit. En stor, kanske för andra banal, insikt är att skratta är livsviktigt. Och jag tror jag skrattar bäst (enkom?) när jag är avslappnad och lever i nuet. Att skratta är verkligen förlösande. Låter som jag aldrig skrattat förut. Visst har jag det. Men inte dagligen. Här har vi mest skoj, antagligen för att vi lever i nuet och alla händelser blir....upplevda, ja upplevda och inte bara åh, aha hehe, kom nu går vi. Om någon förstår vad jag menar. Det är bra att träna på att leva i nuet, det är fan inte helt lätt, men kommer man in i det ser man till att inte komma ur det i första taget. Nuet har frälst mig :)