fredag, januari 27, 2006

Landet Narnia här. 40 år sen sist.

Overkligt. Vi har ju flyttat IFRÅN detta väder :) Det har nu snöat konstant i 2 dagar och det är stora stora flingor som faller. Fantastiskt vackert men ack så svårt att hantera i detta land. Lilla H som är av tufft kaliber pulsade ut först och fullkomligen försvann! Lille O mer försiktig gick bakom mig. Jag hittade en trädgårdsspade. Skyfflade mig fram till grinden, den lilla, den stora kan vi glömma. Bilen står där den står tills solen kommer fram.

PRONTO senora hörde jag. Alessandros gamla pappa på 85 år står på skidor på andra sidan grinden. Jag lyckas öppna en bit av den. Han vill låna mig ett par långfärdsskidor så jag kan gå ut. Jag visar honom 2 små rödkindade barn och en kälke. Han ler. Säger att det bara är jag och hans fru i denna by som vågar sig på att pulsa i snön. Han och hans fru är gamla EM mästare i störtlopp. Väl ute vinkar och ler folk och kommenterar att en mamma är ute och drar barn i kälke. En mamma är ute för att betala räkningar på banken så att inte värmen stängs av. 879 Euro i månaden just nu för att värma detta hus. Overkligt galet och ruinerande.

På vägen hem blev jag tillfrågad av TV om jag bodde här, japp sa jag. Jaha vi letar turister. Sen såg jag att de filmade "den galna mamman" i alla fall. Måste titta på nyheterna ikväll haha :)

Väl hemma igen med två tappra barn som med fick pulsa vissa bitar (här skottar man inte annat än sin egen uppfart då OM man har en spade) rödkindade och pannkaks sugna.

Undra om vi kommer ut imorgon. Efter 1 timmes skottning är jag helt slut med min trädgårdsspade till hjälp. Jag har gjort en gång och grävt fram hjulen på bilen, sen rasade massvis med snö från trädet, jag blev nästan knockad och gick resolut in.

Kära H kan du komma hem! :)

3 Comments:

Blogger Ina said...

Låter härligt men jag förstår att du saknar H. Tur i oturen att H & O är sjuka så ni inte skulle försöka ta er till skolan också. Jag är på väg norrut med tåget och hoppas att både snö och kyla blir mer och större ju längre jag kommer!

7:47 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Sarachella- japp vi är knappast skonade :) Förstå maximal otur eller tur hur man väljer att se på det. 40 år sen!!!

Ina- Japp me vi har det mysigt vi tre. Imorgon kommer en Valeria som H velat ska komma för att lära henne lite fler bra meningar. Hon längtar faktiskt, vilket ska bli roligt. Ha det så kul nu!

8:00 em  
Blogger Thinkerbell said...

Här har du nåt att göra; http://jagvilllevaladolcevita.blogspot.com/2006/01/ovaneutmaningen.html

10:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home