måndag, januari 23, 2006

Stor liten bror...

Lite hängande axlar på lilla H i morse före dagislämning. Lite krokörad uppsyn.

Glad lillebror som fick extra stora mod muskler då storasysters plötsligt krympt.

-Jag skulle behöva en kikare med mig mamma sa lille O. Så jag kan se om min syster är ensam i trädgården på la scoula! Jag ska boxa alla som är dumma mot henne, om de är det (spände musklerna som pop-eye).

-Ingen är dum min lille vän, hon känner sig ensam och att det är tråkigt.
-Jaha, då ska jag leka med henne hela dagen.

Syskonkärlek är ovärderligt.

Lilla H började gråta lite när jag skulle säga hejdå. Lille O följde med in till hennes classe för det ville hon. Jag stannade kvar en stund, givetvis. Pratade med Sabri och Laura, fröknarna. De sa att de ser detta varje gång. Först glad och social om man har den läggningen, sen plötsligt vill man inte vara med, ledsen. Sen blomstrar språket. Måtte måtte de ha rätt. Super känslomänniskan till moder fick tårar i ögonen när jag pratade om det. Så har de lärt känna mig med bättre.

Kära goda godhet måtte min lilla flicka ha en bättre dag idag. En rolig dag. I sin nya guldjacka från sin kompis Nina. Är man inte troende får man dra till med en egen ramsa. Godhet tror jag stehårt på. Goda gärningar och att ägna tid.

3 Comments:

Blogger Mustardseed said...

Kära goda godhet, den ramsan tar jag till mig. TÄnker på H och hoppas innerligt hon får en bättre dag och att fröknarna har rätt i att det är en fas som de går igenom, så att det släpper sen!

4:41 em  
Blogger Ina said...

Här är en till som tar till sig "kära goda godhet" och som har hjälpt till att tänka så hela dagen och som nervöst går in här en gång i kvarten för att se hur lilla H har haft det idag... Vilken tur att hon har en sån bror, verkligen tur!

6:07 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Kära goda godheten lyssnade :) En bra dag eller en helt ok dag. Hon vågade tom med sig fram till alfabetsbordet hon gärna vill till, fast andra barn satt där som "kan så mkt mer" som hon säger. Fast hon kan ju snart på 2 språk. Ja gulle lillebror har varit riktigt "stor" hela dagen och berättar om det stup ikvarten :)

8:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home