fredag, maj 12, 2006

Fina skolan

Jag blir stoppad på morgonen av en mamma på skolan. Ja faktiskt stoppad. -Ni kom inte igår sa hon och skådade mig uppifrån och ner. Hon är av värsta sorten, jag undviker henne normalt men idag kom jag inte undan. Igår fyllde hennes dotter år. Hennes fina rika dotter som dagligen kommer i sammetsklänningar. Jag hade ringt och tackat nej, då lille O inte är helt frisk ännu. Ciao sa jag och log, hoppas ni hade en trevlig fest igår. Jag kämpade med att se uppriktigt glad ut över "interaktionen". Jag ringde dig häromdagen om du minns och meddelade att varken lille O eller lille E från klassen kunde komma. Ah, javisst du gjorde det, hej då. Bredvid henne går fotbollsfrun a la super opererad, nickar nonchalant mot mig, skådar mig, säger ett släpigt ciao. Jag ryser.

Lilla H log mot fotbollsfruns dotter, då de spelar tennis tillsammans. Dottern log inte tillbaka, hon tittade först på sin mamma, sen bara tillbaka, som för att få ett erkännande. Jag ryser ännu mer. Tar mina barn i handen, hoppar studsasteg barnsligt fram sjungandes, heja Sverige. Barnen skrattar och hänger på. Jag känner blickarna i ryggen, jag hör avundsjukan. Avundsjukan på att inte spela en roll i denna fina skola. Jag förstår givetvis att de snackar om mig, att jag måste vara knäpp och dryg och ja allt möjligt. De råkar befinna sig i ett träsk jag inte vill hamna i. Ja jag må vara dryg, men jag är inte falsk eller förmer.

Ibland känner jag mig som i en serie som skulle kunna heta "rich housewifes", fast jag är den där som ingen har hajjat att vi inte är rika. Den på sidan om. Jag har en hel del incidenter jag printat ner. Rent av superkomiska i mina ögon, då jag är betraktaren och inte har någon direkt roll, en statist mer. Fast idag blev jag indragen i en scen, helt klart. Två fotbollsfruar historien är nästan bäst, den har en följetong med. "Tvilling systrarna" episoden är bra den med. Jag lever mitt i såpan, det är för det mesta kul då det finns flera statister att umgås med och med vanliga statist barn sas.

Helt klart har jag ett helt uppslag till en Bridget Jones bok fast a la Bridget Jones som morsa i fel miljö. Måste först kolla om jag skrivit på något om tystnadsplikt på skolan bara ; )

4 Comments:

Blogger Sunflower said...

Inskränkta kvinnor, de är värst! Lalla du med dina barn, hoppa jämnfota och sjung, det lär ge dem friska dagar tillsammans med sin mor som inte ser ner på en bara för att man väljer bort saker, eller inte är som andra. Hejar på dig!!! :)

4:21 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Tack Sunflower, det värmer!

Faktum är att min "kavathet" att inte infoga mig till den rollen jag borde vara tillskriven sas verkar ge mig en annan typ ok:het sas. Varje dag är iaf intressan :)

9:56 fm  
Blogger Mustardseed said...

Men jösses. Man tror nästan att sånt bara finns på TV!

Men stå för den du är, du är bästa mamman ju!

10:39 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Moderna- tack, alla gör vi vårt bästa, ibland tvivlar man ju :O

Jag lever mitt i TV showen, tro mig jag vet vart dessa shower kommer ifrån :) Tror att vi i Svedala är skonade från desa privatskole problem som jag ser det och som finns i hela europa utan möjligtvis skandinavien.

6:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home