torsdag, september 14, 2006

Jag?!

Vad konstigt livet är ibland. Om någon hade berättat att jag skulle bo i Schweiz för något år sedan hade jag inte trott på den personen. Så bor jag nu i Schweiz, ett land jag knappt vet något om och aldrig tänkt på att bostätta mig i. Lilleputlandet mitt i europa med alper och stränder och med 4 språk på bara 6 mijoner människor. Massa självbestämmande kantoner. Ungefär så mycket visste jag för ett år sedan. Jo bankland med. Ha! Jag i "Heidiland"? Jag måste erkänna att kanske är det bra att man inte känner till sammanträffanden och bananskal i förväg. Jag är väldigt impad av Schweiz so far, men hade nog varit en motsträvare om jag vetat om det tidigare.

Bara små saker som underlättar nu, jag kan fylla i med min skolfranska där italienskan tar stopp. Jag hör franska varje dag, tyska varje dag (inget fan tyvärr) och italienska med. Jag har gått över till att titta på italienska nyheter, då jag inte fattar de tyska alls. De franska har jag inte hittat. Engelsk TV finns tyvärr inte i vårt hus. Barnen våra små trotters rycker varken på axlar eller höjer på ögonbryn när andra pratar franska/tyska/italienska eller engelska på skolan. Helt normalt för dem : )