söndag, september 17, 2006

Tjejmiddag på italienska...

Jag har konverserat på italienska en hel kväll. Konverserat då jag inte mött dessa tjejer förut, förutom två av dem, men de pratar danska med mig, aningens enklare. Engelska kan inte Ticineserna. Det blev ändå lite språksoppa men jag förstod bättre än jag vågat hoppas på och började snart prata på ordentligt. Jag blev hjälpt emellanåt men sa det jag ville få sagt ändå. Oerhört häftig känsla. Det går, efter ett år kan jag sitta på en italienskspråkig tjejmiddag!

Komiskt var dock blandingen människor, av åtta tjejer var 4 från Schweiz, en var från tyska delen men har bott här i 3 år nu och pratar bra italienska. En spanjorska som är gift med en dansk och som pratar perfekt danska. En heldanska och så var vi två svenskor. Min landsfrände pratar dock inte gärna ännu italienska men pratar flytande tyska. Alla andra kunde tyska. Tjejen från tyska delen av Schweiz kunde engelska men ingen annan schweizare kunde det. Så vi som är landsfränder förstod varandra sämst. Komiskt. Tyska är inte mitt gebit även om jag måste säga att när det pratas sakta är det rätt lätt att förstå andemeningen. När jag pratade italienska satt hon och inte förstod. Men så fanns det ju översättare till oss både lite här och var, eftersom det är svårt att prata på två språk samtidigt för oss landsfränder : ). Språksoppa, men interessan och rolig sådan. Sem slog vi klackarna i taket på dansgolvet, det var länge sedan och efterlängtat!

Lilla H ska imorgon få extra stöd i italienska. Skolan har mycket resurser här och hennes fröken kom till mig i förra veckan och sa att hon har bokat in Hannah 1 timme i veckan, en halvtimme åt gången två dagar i rad. För att öka hennes förståelse. Jag önskar jag fick vara med. Just nu skulle den där intensiv kursen sitta perfekt. Just nu har jag ingen tid att sittta annanstans än hemma där jag jobbar.

Lilla H ser fram emot sina italienska lektioner, lilla vännen, hon är så mån att bli italiensk språkig fullt ut. Här hemma övar vi veckodagarna som nu sitter perfekt på två språk, siffrorna upp till tjugo som hon haltar lite på italienska när hon får en slumpsiffra framför sig, fast hon räknar perfekt på bägge språken, långt. Ja vi övar hemma själva med, alltihopa tillsammans vilket med känns viktigt och kul. Vad nästa gemensamma lära sig övning blir funderar vi på. Kanske månaderna, årstiderna...Tips?

Lite bonus blir att lille O rabblar allt lika fort han med, det är så lätt att glömma bort att lära tvåan saker med, nu lär de sig samtidigt på italienska och han hör det dessutom på svenska samtidigt. Perfekt. På ett sätt kanske det är svårare för lilla H som redan kan på svenska, att lära om sig, eller lägga till. Lille O ifrågasätter inte att lära sig på två språk samtidigt. Vilken förmån.

Just nu monterar exilpappan och lilla H ett skrivbord till henne. Hon är stolt över det där skrivbordet som är bara hennes och som heter exakt som sin morbror. IKEA hittar på fina namn tyckte hon igår när den valdes ut : )

Lille O rantar som alltid runt med sina 6 dinosaurier, flyger, sparkar, far och helt plötsligt stannar den vilda leken och man hör en sockersöt röst säga : åh hej mamma är du här!? Så börjar leken innan jag hinner svara. Lille O:s värld verkar så intressan ibland : )

3 Comments:

Blogger Sunflower said...

Ett litet tips är att ta post-it lappar och skriva vad olika saker heter i hemmet och så klart klistra lapparna på sakerna. Varje gång, eller minst en gång om dagen, man sätter sig på en stol så säger man "en stol - una sedia" och så kan man säga det i plural ex. om ni har "fyra stolar - quattro sedie". Man kan utöka det till "jag sätter mig på stolen", "jag öppnar garderoben", eller "kan du stänga dörren". Så övar man massor av saker som man lär sig vad saker och ting heter. Det ger mycket i längden, för alla er fyra. På morgonen när man äter frukost kan man säga "godmorgon, idag är det ex. måndag den 18e september, ute är det varmt trots att det är höst". Man kan räkna upp vad man har på frukostbordet. Lite exempel bara. Kanske avancerade, men det sätter sig efter ett tag.

11:15 fm  
Blogger Lallamen said...

Måste vara ovanligt att ha en morbror som heter Galant... (eller var det kanske ett annat skrivbord det skruvas på *s*
Komiskt med språksoppa och speciellt när ni som på tuman hand förstår varandra bäst inte alls kan kommunicera pga sällskapet.

1:44 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Sunflower - Ahhh, låter bra men tvivlar påa tt jag finner tid till att ens köpa postitlappar :)

lallamen - Han må vara galant men börjar på R *s*

4:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home