lördag, januari 28, 2006

La cucina...och snökaos...

La cucina. Köket. Där har jag varit hela dagen, nästintill. Som en "riktig" italienska inbillar jag mig. Jag är ingen köks älskande människa, ej tyvärr heller någon matlagerska a la Tina. Men jag börjar så smått kliva över tröskeln till köket och trivas bra. Förut gjorde jag bara det när en bakmaskin stod synlig och ingredienserna som skulle i den var inhandlade. Nu slamrar jag i skåp och lådor och söker och letar efter nya smaker och recept. Bara för att maken och jag verkligen sa till varandra på skarpen att börja laga roligare mat. Och hitta nya recept.

När man ändå är insnöad med två små barn och inne på sin 3:e hemmadag så känns köket rätt lockande efter att ha besökt lekrum och sovrum och badkaret i badrummet en hel del. Även vardagsrummet och de älskade legolådorna blev trist idag. Vi började med att diska och blåsa bubblor på varandra. Roligt men nu har vi slut på diskmedel och maskinen är ju trasig och vi kommer ingenstans. Nu får disken stå tills måndag. I vår by är inget öppet på en söndag.

Efter disken bakade vi chokladbollar igen. Det fick utgöra lördagsgodiset. Havregryn och pärlsocker lät som en Thailändsk melodi i mina öron när de sögs in i dammsugaröret efteråt. Sen lagade jag lunch medan barnen lekte med legogubbarna och som alltid radade upp dem i en lång lång parad. Tur att gubbarna får lämna paraden och göra sina utflykter i lekarna:)

Lilla H gillar inte barnmat. Eller annat som många barn älskar, såsom bullar och sylt. Hon gillar räkor, oliver, bresola, starka ostar och annat som jag inte gillade förrän jag var rätt gammal. Hon bad om att få annat än pasta. "KAN vi inte laga kött och potatis, snääällla" Potatisen skulle helst vara stekt för det var så länge sedan och majs skulle stekas i olja och sen en liten olivsallad vid sidan om. Ett stekt ägg med beställdes. Hon är verkligen glad i maten på hennes förskola men primi piatti är alltid pasta, den skulle hon lätt vilja hoppa över. Smakar så lite mamma, bara pesto eller parmesan. Sonens favoriträtter ratar hon :) Lille O som avskyr potatis och bara älskar pasta och all typisk barnmat (utan korv) önskade istället pasta (och han får bara integrale då man äter så lite fiber här) och röd paprika och ketchup såklart. Ja de är sjuka och jag hade inget bättre för mig så jag lekte kock och serverade fint som en servitris i stora vardagsrummet. Mycket uppskattat blev min "teater" och de dukade sedan av.

Sen blev det animal planet där läskiga krokodiler visades. Jag somnade i soffan och blev snart väckt av liten kille som hade ont i magen. Som syrran hade igår. Ja är man ändå insnöad kan man ju lika gärna passa på att vara sjuk.

För att distrahera och behålla värmen i köket började vi med bullbak. Vips tog de över. Kavlade ut degen medan jag mixade kanel, smör och socker. De bredde på det, bad om vispat ägg och pensel och pärlsocker. Vips var de klara. Jag skar inte ens längderna. Förberedde middagen istället fast ingen nog var hungrig. Basiliska och vitlök blev smakerna i en köttfärsås. Inte nämnvärt svåra rätter tillagade idag men gott blev det för allas smaklökar. Det behöver som tur är inte vara komplicerat för att vara gott. Nu skyr jag köket igen, trots att det varit så inbjudande tidigare idag :)

Meddelande på sms från barnens skola damp nyss in "LE SCUOLE, LUNEDI RESTERANNO CHIUSE CAUSA NEVICATA!!!" Ja det var stora bokstäver i sms:et. Som betyder att skolan är stängd på måndag pga snön...

Små söta barn sover och jag ska kolla in kommande vädret nu när TV sändningen fungerar igen i casa XXXX. Lite sol skulle rädda min rygg som värker efter att dag två skottat upp den smala ynka gången till lilla cancellon (grinden) och skottat fram bilen något sånär. På måndag måste vi ut, så är det bara. Lustigt, maken sa att man i Sverige inom media pratar om att det fallit massor med snö i Grekland med dessa dagar. I Italien talar man bara om hur mycket snö det fallit här :)

1 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Antog den :)

9:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home