torsdag, juni 01, 2006

Civilkurage

Jag är så glad, jag ser bevis på civilkurage hos lilla H och lille O ofta. De står upp för varandra och för sina vänner, på ett schysst sätt. Idag på skolgården efter skolan sparkade de fotboll med lille Alessandro, lilla H:s ena bästis. En "stor"kille kom och tog bollen ifrån dem. Lille O sprang efter och lilla H ställde sig bredvid sin bror. Ale stod stilla längre bort. Lilla H sa att det var Ale:s boll till stora killen på åtta år, att han inte fick sno den sådär bara. Killen struntade i henne. Lille O måttade ett slag mot bollen så att killen tappade den, han är rätt liten till växten lille O och slaget var mitt på bollen. Det blev en fullträff, killen tappade bollen. Killen sparkade sen mot lille O 4 år och träffade honom på armen. Jag tvingade min röst och mina ben att inte jobba en liten stund. Lille O tog sig för armen och sa åt killen att han var dum som sparkade honom, han sög på underläppen. Lilla H blev högröd och frågade honom om han inte fattade italienska. Först ber du om ursäkt till lille O som är min bror, man slår inte mindre barn!!!! Sen sa lille O att killen var barnslig och så fyllde lilla H i med - vilken del av ordet nej förstår han inte. NEJ DU FÅR INTE SNO VÅR BOLL, fyllde hon i.

Lille O och lilla H gick ifrån killen med bollen under lille O:s arm, gav den till Ale och så var det frid och fröjd i det lilla gänget igen. Nota bene att våra barn inte är flytande i italienska ännu, de klarar sig bra, men jag tycker det är extra modigt att stå upp för varandra och sig själva med det tillfälliga handikappet. Lille O:s arm var inte röd, men det såg läskigt ut när han sparkade och en 4 åring är inte helt orädd för en störig åttaåring.

Killen gick sedan förbi mig och måttade en spark mot mig. Jag frågade vart hans mamma stod (eftersom det inte finns några italienska pappor som hämtar på vår förskola) och jag frågade om han själv gillade att bli sparkad på. Han pekade mot hans mamma och sa att hon säger att han får göra vad han vill. Stackars lilla dig svarade jag.

Jag gick fram till hans mamma, som sett allt och frågade om hon tyckte det var ok att hennes 8-åring sparkar vår 4-åring, eller sparkar överhuvudtaget. Hon fnös till svar. På svenska sa jag att jag önskar att jag kunde berätta för dig vad en björntjänst är. Hon såg nästintill rädd ut men fnös igen och sa MADONNA. Nej björntjänst, inte Madonna sa jag lungt.

Lilla H och lille O frågade mig i bilen vad jag sagt till pojkens mamma. Jag berättade. De sa BRA gjort mamma, i kör. Sen frågade de mig vad en björntjänst är.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sitter med ett stort leende! Åh, vad dina barn klarade ut situationen bra!! Jag kom att tänka på följande dikt:

Jag önskar dig inte guld mitt barn,
ej heller pengar och makt
men jag önskar dig modet
att vara dig själv
och stå för det du sagt.
Jag önskar dig inte en stenfri väg
men kraften att vägen gå.
Jag önskar dig kärlek i rikligt mått
och vänner att lita på.

*kram*

10:47 em  
Blogger Ina said...

Jag ler också stort när jag läser - och ställer mig samtidigt retoriskt frågan: "Och varifrån tror exilmamman att detta civilkurage kommer??!" (...för kan det vara så enkelt att det kommer från henne själv??) H & O var tuffa men det var jädrar i min låda du också! :o) "Nej, björntjänst, inte Madonna..." Ja, jag ler riktigt stort!

11:58 em  
Blogger Mustardseed said...

Underbart att läsa! Och ett skönt skratt på slutet, med björntjänsten och madonna...!

Man blir chockad när man läser om den andra mammans reaktion.

8:57 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Veronikap- Tack för dikten, verkligen, jag ska skriva av den, känner igen den men som uppväxt i Sverige med utländsk mamma är jag usel på svenska dikter/sagor/ordspråk. Mycket bra...
ina- Ha ha, ja kanske är det inget fel på mitt eget civilkurage, kanske har det smittat av sig :)
Moderna - Jag är stolt och skrattet bjuder jag på! Fan,den dan man tappar humorn, då är det kört. Tycker synd om den andra mamman som kommer få det jäkligt tufft om hon inte redan upplever att det är det...

11:03 fm  
Blogger Sunflower said...

What goes around comes around, eller hur går den!? Ja, någon lär sparka den där 8 åriga killen, eftersom hans mamma inte verkar lära honom något vett alls. Dina barn kommer klara sig väldigt bra! Applåder för dem! :) Bra gjort exil-mamma! Hoppas ni får en trevlig och varm helg! Här blåser det som sjutton. :/

3:34 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Sunflower- Tack. Här blåser det med men det är iaf varmt...
Sara - Grazie.

8:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home