tisdag, maj 23, 2006

Skumt och härligt och 27 gånger...

Skumt att mina länkar och mitt "about me" med har flyttats långt ner på högra sidan.... why?

Skumt att eventuellt flytta fast vi nu börjar trivas så bra. Jag har trivts från första sekund, men vacklat eftersom barnen haft sina tuffa månader, trivs inte ens barn trivs man inte själv heller.
Fast nu börjar båda visa stora trivseltecken. Skönt. Mycket har ju handlat om att få språket med, nu har de det tillräckligt väl för att förstå det mesta och kunna leka verbalt med. Vi är inte helt nöjda med denna privatskola någon av oss, och vi alla har egentligen samma åsikt om den. Behöver inte gå in på det men barnen kommer inte att lida av att byta skola.

Härligt att komma till Schweiz igår eftermiddag och bara kunna "ramla" in på förskolan och skolan, utan bokad tid. Härligt att bli inbjudna av andra föräldrar att komma förbi efter skoltid då många barn leker kvar på gården, med avsikten då att lära känna varandra, barn som vuxna. Skönt att komma till en liten liten skola, kommunalt driven och komma ifrån privatträsket. Som jag upplever vissa privatskolor.

I den lilla skolan är det 22 elever och 2 lärare. Barn från första klass till femte klass går alla i samma klassrum, på skolan är det alltså totalt 22 barn. Barnen lär sig lära ut från dag ett, då man blir och är fadder från andra klass. Lilla H precis fyllda 6 år ser mycket fram emot det och även om skolan inte såg mycket ut för världen rent visuellt sa hon direkt efteråt att JAG LÄNGTAR. Skolan hade en välkommnande och bra attityd. De 6 mammor som satt vid bordet och fikade och lekte med barnen berättade att då det är en liten skola och barnen kommer hem till lunch turas de om att ta några barn var, så att barnen får 2 timmar med kompisar mitt på dagen, så att de har sällskap hem till någon då alla barnen går till skolan själva. Locarno beskrivs som ovanligt säkert och man skickar även barnen för att lära sig till lilla affären själva, på olika uppdrag. Jag gillar den attityden och tänket.

Vi tittade givetvis också förbi förskolan. Värme, leksaker och härlig lekplats. Lille O som inte är lika kavat som sin syster gick runt och sög på nederläppen, hans blivande fröken visade honom runt, gentilt och mjukt men utan att smöra det minsta. Han log när hon visade honom ett teleskop och ännu mer när hon förklarade att alla barnen får gå runt som de vill, det finns 4 fröknar och varje fröken finns i varje rum. I varje rum finns leksaker, utklädningskläder, arbetsvråer och pysslel bord. De har gymnastik varje vecka samt bild och musik. Lille O som kan vara en kritisk liten kille sa att där vill han gärna vara. Där har han med redan kompisar, lille Filip och lilla Emilia, båda svenska.

Vi tittade på en lägenhet med, eller en arbetsplats... Ägarna totalrenoverar. Det känns svårt att hitta hus att hyra, vi har försökt länge. Denna lägenhet har en strålande utsikt, fantastisk. Den är stor och luftig och har en terrass. Den ligger ett stenkast ifrån skolan. Lilla H kan om hon vill gå dit själv. Man går över en liten väg som ligger precis utanför lägenheten, den kan jag följa henne över, sen är det bilfritt. Nästa år när även lille O ska börja skolan kan de absolut gå dit själva, vilken frihet för dem!

Tio minuter från lägenheten ligger gondolen upp till en alptopp, där man åker skidor men utsikt över Lago di Maggiore. Där alla skolbarnen åker efter skolan på vintern. 10 minuter ner för berget ligger Ascona med sina vita stränder. 3 minuter ner för berget ligger Locarno, som i sommar bjuder på Depeche Mode, Bryan Adams, Eros Ramasotti och senare på filmfestivalen. Nej inte Cannes filmfestival, men stor och inriktad på utländska filmer. Det jag vill säga är att det må vara en mindre stad (som Como) men det händer saker och det är nära till storstad, flygplats, alperna och stränderna. Håll tummarna för att allt går i lås. Allt från skolplats (som iofs vi är lovade) till förskoleplats, till boende och inte minst flytten. Allt som ska sägas upp här, abbonemang som ska avslutas och ett flyttlass som ska gå från ett EU land till ett icke Eu land....

Så ni väntar vi på en massa beslut som vi hoppas tas till vår fördel. Att de med lägenheten hinner renovera klart till september, att det är vi som får hyra den och att priset inte drar iväg.

Vi ska besöka en skola till, sen ska de beslutet tas, vilken barnen föredrar. Det är en privatskola, men jag ska försöka inte visa mina fördomar för barnen : )

Svårt känns det med, nu när allt börjar falla på plats. Jag har så fina väninnor här, jag har så kul på mina tennispass med min lärare och min "motståndare", jag hittar runt, jag får fler och fler kontakter och lilla Cernobbio är en pärla. Snart ska allt det byggas upp igen, kontaktnätet.

På gott och ont man flyttar. Men det känns som det bästa beslutet att ta även detta steg.

27 gånger har jag flyttat. Helt galet. Våra barn ska inte flytta runt så mycket, ha ha bara hälften så mycket är ju helt galet! Nej detta blir deras 2:a flytt de minns, not so bad.

2 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Det är en fantastisk mysig stad. Ja Schweiz har kalasbra skolsystem/skolor och livskvalitén är nog väldigt hög på många sätt. Deras sjukvärd är ju i världsklass med. Tack för ditt lycka tilL!

2:00 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Tack sara. Ursäkta mitt usla språk i detta inlägg men jag orkar faktiskt inte redigera mig själv idag. Ehm.

11:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home