onsdag, april 19, 2006

Invandrarförälder

Insikter. Flera. Lappar på obegripligt språk, många och många flersidiga. Jag tror jag fattat, tror. Man försöker så gott man kan. Det är inte lätt. Det är en utmaning.

Det gäller stora saker som skolval och mindre stora som skolutflykter. När dottra börjat läsa vet jag att jag kommer att kontrollfråga henne om det som står. Om jag förstått rätt. Hoppas hon inte kommer ta skada av det. Jag kämpar jag med. Fast min motvind är mindre stormig, hennes har varit konstant, som gått på italienskt dagis sen vi kom hit. Jag har kunnat vila från språket om jag velat, till viss del. Orättvist egentligen men jag hör belöningen barnen får, främst dottras. Ikväll pratade hon konstant med Roberta som var här, jag förstod det mesta men inte allt.

Dags att hoppa på ett löpband i italienska språket, springa järnet, fort fort tills jag inte får in mer.