måndag, maj 15, 2006

Love fithteen, skoltrug och exilpappans återkomst

Började dagen med att övertyga barnen att de behöver gå i skolan, visst det är förskola men förskolor här är som skola hemma. De "jobbar" fram till lunch, sen är det utelek och mellis tills föräldrarna kommer. Barnen vill gå på eftermiddagen men gärna hoppa över förmiddagen : )
Det gick bra, lilla H pep in på sin engelska klass och lille O tog resolut ut sina pokémon kort, hans fröken låter honom leka. Barn ska leka säger jag och hon instämmer, tills de visar annat intresse. Så det känns skönt. Lilla H börjar ju skolan i h öst och behöver förkunskaper så hon kommer inte "undan", men hon är avanti som de säger här, dvs hon har lätt för sig och räknar samma som första klassen gör kan alla små och stora bokstäver och börjar sätta ihop ord. Läsning testade hon hemma igår och jag tycker hon ljudar superbra. Det börjar lossna. Hon är ju liten än tycker jag men är glad att hon är avanti eftersom vi bor här där det är mer press på barnen i skolan. I Schweiz likaså, där har man språklektioner med varje dag i 2 timmar, franska, tyska, italienska...

Jag har spelat tennis igen, äntligen tagit mig i kragen och börjat "om", känns super skönt och det är verkligen roligt. Nu ska jag börja jogga med, hehe vi får väl se...

Exilpappan skickade nyss ett sms att han landat, nu ska jag åka och hämta!!! :)