måndag, juni 05, 2006

Ynklighet i dimensioner

Ynklig är jag. Och exilbarnen. Vi har haft en härlig helg med exilpappans och mina super duper vänner. Fast vår lilla guddotter lyckades smitta oss med feber, halsont och hosta. Exilpappan åkte med dem till Sverige i kväll, han ska jobba på Sveriges första lediga nationaldag, i Sverige. Lite ironiskt.

Själv går jag runt som en ynkrygg med feber och kli i kroppen och plockar. Imorgon bitti kommer självutnämnda Elena som städar varje tisdag. Hon kommer tidigt och jag tycker jag plockat i en evighet utan att se någon ände. Jag som är ordningsam har i helgen haft för roligt för att se röran. Lilla H och lille O har plockat de med.

Nu ligger de och hostar i sömnen, snart ska jag med krypa ner mellan de båda. De blir nog en trång host natt. Ändå längtar jag till sängen så där som man bara kan göra efter man fått barn och insett att sömn är en lyxvara. Fast våra barn numer sen flera år tillbaka sover sina 11-12 timmar per natt. Det har vi lärt dem att det ska man. Och jag trodde det inte, men det kan man faktiskt lära barn. En gudagåva till barn som förälder.

Och memorylane tar mig till vintern 2001/2002. Lille O 5 veckor som hostade så illa att vi grät, han kipade efter luft, blev blå och sen andades han ok ett tag igen. För att bara börja om några minuter senare. Med en liten H samtidigt runt benen farande efter allt som var farligt blotta 16 månader. Split vision blev det, med dubbel betydelse. Vi såg snart i kors, vi varken ville eller fick sova. Lilla H fick svåra insomningsproblem, exilpappan gick runt på söders höjder till 02.00 varje natt, dragandes med lilla H sjungandes i vagnen. Pigg som en mört och glad som en lärka.

För att sedan komma hem och snart byta av mitt vakpass. Lille O fick inte lämnas obevakad. Ut och in på sjukhus. Isoleringsrum och andningshjälp till lille O. Jag svimmade 20 minuter efter det att lille O skrevs in som R´s virus baby. Av trötthet. Jag vet vad ordet slutkörd betyder. Exilpappan med. Vi kom snart hem men hade täta sjukhus besök med andningshjälp för lille O. Vi fick alla utan lille O en helveckas magsjuka. Jag minns att jag ammade lille O samtidigt som jag kräktes och att lilla H skrek varje gång jag kräktes, klängde vid mina ben. Exilpappan kräktes på annat håll. Jag var så matt att jag såg stjärnor. Fick påminna oss att ge lilla H mat, så svaga var vi. Magsjuka efter många vaknätter slår ut en totalt.

Minns att vi faktiskt lyfte telefonen som vi helt glömt av att vi hade, vi bara nonchalerade inkommande samtal, av matthet. Ringde min mamma, min pappa och hann ringa min storebror. Han kom, min kära storebror. Som en riktig räddare i nöden tog han lilla H över natten och påföljande dag. Sen skulle han till alperna. Han riskerade att bli magsjuk på sin efterlängtade semester. Jag är tacksam än idag. Faktiskt.

Exilpappan och jag kunde helt plötsligt sova i intervaller, och det kändes som lyx. Vi blev helt nya människor, trots all sjukdom och ändå för lite sömn.

Denna sjukdom är en fis i rymden inser jag nu. Vad är städning och lite halsont och feber jämfört med vintern 2001/2002.

4 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Sara- Känns som vi har matthet genemsamt :) TUr att det är en fd matthet.... Ensam med tvillingar är hur tufft som helst kan jag tänka mig!!!

7:10 em  
Blogger Trollmor said...

Vårt lilltroll var sjuk denna vinter, med astma och viknedgång. När han skulle fylla 2 år vägde han mindre än när han fyllde 1...Han bajasade rinnande 5-6 ggr/dan.Läkaren föreslog att vi skulle ta bort mjölken ur maten. Det gjoprde vi, på 10 dagar gick han upp 1 kg.!! Glädje! Efter ca 1 månad la vi till mjölken igen, för han var inte överkänslig mot den längre,Detta var för 3 månader sen.På den tiden har han bara gått upp 100g! Sorg! min lille fågelunge får nu näringslösning varje dag, så nu tror hans läkare att det ska vända. Vi kan bara hoppas! jag undrar bar hur ungen kan var så pigg och glad, hur länge ska han orka det? hur länge ska vi orka?
Förlåt det var inte meningen att vräka ur sej allt detta...men jag ser på din blogg och på kommentaren att det finns en ljusning...

3:42 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej trollmor, hua, kanske ska ni ta bort mjölken igen? Har ni utrett gluten etc?

9:17 fm  
Blogger Trollmor said...

Gluten har vi kollat,mjölk ska vi ha med i maten men inte som dryck nu ett tag framöver!

9:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home