tisdag, maj 23, 2006

Man kan ju tro...

att jag gör mig lustig. Som beställer 6 män istället för 6 ägg. Som har en goddag yxskaft konversation med rörmokaren, etc. Idag kanske jag tog priset? Så går det om man är som jag. Om man talar hellre än bra, gärna fort med. Om man har tre andra språk som ligger "före" italienska kunskaperna.

Konversation med dotter vid lämning på dagis, i trappan på väg upp till hennes musik klass, där rektorn står bredvid när vi pussas hejdå.

Jag: H saluta bene a la principessa!
Lilla H: Que???????
Jag: Saluta bene mi amore och ler och gör en gest mot REKTORN.
Lilla H: Bongiorno Cecilia, säger hon men ser förbryllad ut.
Lilla H: (på svenska) Mamma är hon en PRINSESSA!!!!????
Rekorn: haha haha.
Jag: Ehm Principe eh no, Principale?????

Översättning från goddag yxskaft italienska:
Jag: Hälsa på prinsessan lilla H.
Lilla H: Vad????
Jag: Hälsa ordentligt älskling.
Lilla H: Godmorgon Cecilia.
Lilla H: Mamma är hon en prinsessa!!??
Rektorn: Ha hah ha.......
Jag: Ehm Prins eh nej, rektor??? (heter ens rektor principale....??? go figure.)

Fick ett sms från min italienska lärarinna idag som undrade om jag vill ha en 2 timmars session nästa vecka. Tror jag blir tvungen att texta tillbaka ett si och ett grazie.

3 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Sara och Sarachella- japp jag med tycker de är mäkta förstående med fel, och riktigt riktigt roade *S*

9:04 em  
Anonymous Anonym said...

Haha som halvitalienska så vet jag hur det kan gå, jag brukar inte ha problem, men mina släktingar har skrattat åt min stackars svenska mamma ett antal gånger kan jag tänka mig. Men nu pratar mamma bättre italienska än mig, så det finns hopp =)

5:14 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Danni - Tack för "hoppet" :)!

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home