onsdag, juni 14, 2006

kall mjölk v/s flytväst

Måste få ner det min väninna C satte ord på så bra igår, för att minnas hur man värderar olika för sina barn, vad som är viktigt och kvasi viktigt för barnen i Italien v/s Sverige. Fast svensk syn på barn tar jag inte upp utan stolpar ner "topplistan" för italienarna istället. Det vill säga den topplista som skiljer oss mest.


1. Man serveras ABSOLUT inte sina barn ett kallt glas mjölk eller kylt vatten, då blir barnen sjuka (vuxna med) - Italien

2. Man går ABSOLUT inte barfota, nej våra italienska små vänner gapskrattar åt våra bara fötter, man blir sjuk av att gå barfota ju. -Italien

3. Att ha flytväst eller hjälm är inte viktigt, inte alls faktiskt. -Italien

4. Att ha mycket kläder på sig fast det är varmt ute är viktigt, att bli kall är rent ut sagt nästan farligt. -Italien

5. Att konstant följa efter sitt barn på lekplatsen är mycket viktigare än att ha flytväst på sjön, den "lille" 4 åringen kan ramla på den stora klätterställningen, 5 åringen måste puttas på gungan och bebisen kan få för sig att krypa på marken.

Här är vi sådana uppenbara ytisar familjen exil, vi serverar kyld dricka, vi sätter hjälm och flytväst på barnen, vi går barfota all fyra, vi har lite kläder på oss i värmen och jag läser kavat en tidning när barnen leker vid lekplatsen. Jag vet hur deras gråt låter och kikar, som alla säkert gör, upp titt som tätt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ah, jag blir lycklig i hela kroppen av att läsa det här inlägget. Civil olydnad i sin allra bästa form, Italian style.

Men gör inte italienarna någonting alls bättre än svenskarna...? :)

10:01 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Tobias- Hej! Visst instämmer om att det är på ett sätt befriande att jante är så korrupt i Italien fast när det gäller säkerheten och MINA barn är jag skit svensk.
Åh massor massor gör de bättre, det kommer en blogg om det!!

Sarachella- Instämmer och nickar igenkännande och tycker exakt på pricken likadant! Respekt vet de vad det betyder här, underbart!

9:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home