söndag, december 18, 2005

Huset luktar.......stekos :)

Detta hör vi en gång i veckan, sist för någon timme sedan i bilen.
Lilla H: -När jag blir stor ska jag bli Tarzan
Lille O: Jag ska bli Clayton
Jag: Varför Clayton?
Lille O: För att han har skjutare
Mamma: *hm*
Varför Tarzan?: Jag bara ska det, först ska jag gå Tarzan skola.

Igår var Alessandro barnvakt till barnens lycka. Idag ringde Alessandro oss när vi var på shoppingtur á la hitta julklappar som är pedagogiska men uppskattas. -La tua gate e aperto, the small one. Jag :Ohlala, A: -I fatto una giro, no thieves en la casa. Va bene mille grazie. Unabbrachio. Dito. A mercolodi. Precis så blandas språken, han vet vad jag fattar och inte *S* Jag älskar snabba korta info rika samtal, och trevliga då. Vi konstaterade igen att vi har en "supergranne", och vän. (vår grind var öppen, han hade gått runt huset inga tjuvar inne)

Igår härligt kul julfest hos Cristina och Michael. Idag härligt julstök i köket. Middag italiensk tid, 20.30. Barnen i säng 21.00. Vi kanske blir italienska mer och mer, utan att tänka på det……
Make H och jag har rullat och stekt massor med goda små köttbullar, tips som är oslagbart. Koka upp en kastrull med vatten, kasta i de rullade bullarna tills de flyter upp, då spricker de inte när man steker dem, de förblir små hela och runda. Husmor har talat, tips brukar sällan fungera, men detta är klockrent tvättäkta :)
http://familjeliv.blogspot.com/ härifrån snodde jag tipset :) (tack tack)


Nu har vi inte längre 11 stora hjärtan i fönstret i köket, nu är där 15. En varsinn till Sonia och Alessandro blev det med, en till respektive fröken. Så äntligen känns det som, tog degen slut. Barnen "peppade" (bakade pepparkakor) i en dryg timme, sen gick de över till slime.

Tips 2. Köp gammal hederlig 80-tals slime till barnen. 15 kronor per burk lekes med till ett betydligt högre värde. Lika kul nu som på 80-talet (eller slutet 70?) trots alla super plastiga och låtiga prylar som finns idag.

Idag har vi köpt: Winx pussel 104 bitar till lilla H som älskar pussel och Winx. Spindelmannen lera med roliga små maskiner till som gör ja spindelmannen, lille O gillar att dega och spindelmannen då. Perfekt. Lego, en bondgård med djur, present till båda. Vi alla leker med lego haha, så bra present tycker vi. Köpt tidigare, spindelmannen pyjamas till lille O, symaskin till lilla H som älskar att sy. Svärd med tillbehör till lille O, ehm, ja det kommer bli uppskattat iaf, lille O har ”pingats” sen han var 2 år och varje dag utan att överdriva, han längtar tills han får börja ”pingkurs” (läs fäktningskurs) ett intresse som nog ska uppmuntras förstår vi nu. Han är en hejare på fäktteknik redan, man får se upp innan man är stuken…. Köpt böcker till lilla H om solsystemet, hon är mångalen, till lille O om riddare. Sen flera små matematik böcker som båda älskar, nåvä en 20 minuter iaf, det brukar vara riktigt mysiga stunder när vi räknar och ser mönster och logiska följder. Härlig känsla så länge jag fattar (haha de är för 3 åringar till O och nu inne på 6 åringar för H), vid ekvationer slutar jag uppmuntra matematik. Kan nog vara så att jag som är usel på dito, maken med, önskar att barnen inte blir det. Alles, lite mycket som alltid men vissa saker ska ju i strumpan.

Present till till brorsdotter blev det med hihi, måste hitta något till mini B med, får bli ett par till små små ……. :)


Ska skicka present till barnens kusin och våra guddöttrar med. Fattar ännu inte hur man gör egna elektroniska julkort..... Alltså har inga skickats ännu. Tipsa gärna! Usel på sånt...

Ja julveckan stundas, imorgon står förberedelse av sovrummen och bordsdekoration på listan. Vi blir 9 totalt, samt Sonia och Alessandro som kommer en stund på julaftonskvällen. På min todolist står med lite bankärenden (när får jag mitt bankomat kort, jag har faktiskt väntat 2 månader nu!!) samt skriverier, redigeringar. Efter dagis kommer Cecilia med sina två barn på lussefika, lille O och lilla H ser mycket fram emot det! Leka på svenska är lyx.....

Ciao e a presto!