tisdag, december 13, 2005

Saknade imorse att höra Luciasånger ur TV:ns högtalare...

Saknade imorse att höra Luciasånger ur Tv:ns högtalare…..

Och att se våra knattar sjunga utanför dagis vid 14.00….. Lucia firas inte här, trots att hon ska komma från Sicilien :) Kanske måste vi ta oss dit, men vad jag hört firas denna dag inte alls som hemma. Buhu.

Rektorn, Cecilia, fick syn på oss imorse, hon är väldigt mån om att O ska trivas, tog hans hand, ler och tar sig lång tid att se att han förstår vad hon säger. Hon sa att du har ju gymnastik nu (de vet allt allihopa, fattar inte hur det lyckas nämna alla barn vid namn, det är 350 stycken!) och sa säg hej till din mamma, vi pussades, och sen gick de gemensamt bort till gympahallen. H var lite obekväm med att inte gå in tillsammans med O, men sa själv, ok mamma stick du! :)

När man tar sig i kragen händer det alltid något, en stund i alla fall. Jag som skytt köket, om jag inte får baka då, börjar gilla det. Jag har alltid trott att vissa bara ”är” duktiga i köket, men följer man goda recept blir man ju det. Maten blir god utan mycket mer prestation än att följa det som står, efter viss inhandling då. Fast visst har vissa människor mer touch än andra, men ändå inte svårt att laga god mat med recept. Men då vi har ett halvt kylskåp (tja lite större kanske) är detta det bästa sättet: Printa/hitta tre-6 recept man gillar och sen skriva ner ingredienserna. Skönt att veta innan vad man ska äta och slippa leta i skåpen. Dessutom köper man inte en massa som man sen måste kasta, sånt man trodde man skulle äta men som aldrig blev av för att det liksom inte passade ihop med något. Få se nu hur länge vår ”vi ska laga god mat” anda håller i sig :)
Ikväll är det lite barnmat kan man tycka men jag tror vi kommer att gilla det alla 4. Kycklingklubbor i apelsinsås med pressad potatis till. Majskolvar.

Idag har jag hjälpt en väninna som designar kläder med att hålla en utförsäljning. Annat klientel än jag är van vid, men jag gillar nya situationer och blir inte obekväm så lätt. Nej alla var urgoa och Cristina presenterar alltid mig för alla, rart. Det var rätt kul, men ack om jag hade haft råd med något. Fick ett halsband som tack, köpte ett med ska fota dem senare. Inte helt gratis det heller och eftersom jag gillar det blev jag glad, stödköpte det andra. Ska jag ha på nyårsafton :) Träffade en kul tjej på utförsäljningen, halv sydafrikanska och halvt holländska, tänka sig så många halvditten och datten det är, och våra barn sen, vad är de? H och Oär till hälften svenska, en kvarts engelsk och en dito estnisk. Uppväxta i Italien just nu, ha ha det låter lite halvkaotiskt.

O tjöt i bilen häromdagen efter det att de fått varsitt kinderägg. O:s var trasigt, katastrof tydligen. H tog bort pappret från sitt ägg och sa: O vi kan byta, mig gör det inget. Tjutet upphörde, han torkade några tårar och tittade på sin syster som höll fram handen och sa: H jag ska gifta mig med dig en dag! Kärleksförklaring….

Solen lyser, det är varmt och känns som vår, har kavaj och lammullströja bara. 1 och en halv vecka till julafton, jag måste börja ”projektleda” julen!

To do:

Den 23:e
Göra köttbullarna klara, i kylen
Baka Lussebullar till fikat
Slå in alla presenter som brukar ligga till denna dag. Rimma…
Köpa julklappar till allas strumpor
Göra 3 stora pepparkakshjärtan till
Handla potatis, prinskorvar, revbens spjäll etc.
Önska mig något som finns här… jag vill ha en vaxväska från 10 gruppen, den jag haft i 7 år är helt slut och det är världens bästa väska att resa med samt sen ha på stranden.
Köpa present till T, O, H och stora H. Har halvt som halvt gjort det.
Skicka elektroniska julkort. Ett per post till farmors syster, familjen i Washington och sist men inte minst till barnens farmor. Måtte jag inte glömma någon…

Ikväll 19.00 är jag bjuden att ta en drink med Naive och hennes väninnor, verkar vara mycket härligt gäng. På torsdag ska jag ha julmiddag med ”pantertanterna” då vi byter löjlig present med varandra, på Pernillas restaurang som alltid. Det är ett härligt gäng och jag uppskattar Cecilia som jag känner att jag gillar rakt av, kul att spendera en kväll med henne med. Herregud vilket tufft liv jag lever…

Skriver på boken igen, har satt upp deadlines, just nu går det bra. Lampan (jag designat) har stött på problem elektriskt och upphängningsmässigt, fan, vissa saker tar lång tid men blir förhoppningsvis riktigt bra tillslut. Jag måste bli bättre på att schemalägga dagarna.

Saknar mina barn idag som nog inte lider det minsta (varför de nu skulle göra det) då det är en stor teatergrupp som gästspelar på Montessorit idag. Britta som sålde sina urdyra rockerfeller jeans idag har sin son hos Monica med, hon sa att först ångrade hon valet men nu säger hon att hon inser att hon inte kunde valt bättre, hon växer på en och bryr sig mycket om ”sina” barn. Är en ypperlig pedagog med. Monica har bäst rykte tillsammans med Sabrina. Skönt att höra.