onsdag, december 21, 2005

Julsånger på italienska....

Har vi hört hemma de senaste 2 veckorna kanske, som blev till en hel sång för några dagar sedan. Idag var det julavslutning på scoula materna och det var en otroligt fin "show" där de sjöng om jultraditioner i olika länder och om olika religoner. Det är en ganska internationell skola på så sätt att de har 30% utländska barn (slumpat sig så) så jag tyckte det var väldigt fint tänkt och gjort och som alltid med Montessori är inlärningen dubbel, utan att barnen ser det.

Lilla H satt i sin vackra kinesiska julröda klänning med guldinslag i som mormor köpt, lille O i vit skjorta och röda byxor, båda med varsinn tomtemössa på. Precis i mitten så att de var lätta att se. Lille O var med i "koreografi gruppen" som gjorde gester till alla 5 sånger, mäkta stolta föräldrar då båda barnen glatt sjöng med i alla sånger och lille O prickade in all koregrafi på alla 5 låtar (fatta de kan italienska julsånger!! *S*). Kanske har de märkt att lille O älskar musik och dans, han njuter av att röra sig till musik, som far sin...

Givetvis tog batterierna slut i kameran......men Naive och Alec fotade våra små. Goa vänner, de växer på mig båda två för varje gång vi ses, vi kan ju hoppas att vi har samma inverkan på dem :) Alessandro ville följa med på avslutningen och barnen blev jätteglada när de såg honom, lille O sprang rätt upp i hans famn efter "showen". Sen var det pantoffel (heter det så...) den italienska kakan som för mig smakar croissant men med annan konsistens. Sabrina berättade att hon kände sig så glad att se lilla H sjunga alla låter. Rektorn kom fram och berömde lille O, hon har alltid ett öga till honom känns det som. Alessandro gillade inte O:s fröken...

Jag har idag sagt flera hela meningar på italienska! Jag hälsade på och blev hälsad på av många mammor och pappor på dagis idag. Jag har verkligen tagit personligt rekord i relationsbyggande sen vi kom hit, fram med handen leendet och intresset, nu är det payoff time. Skönt. När få talar engelska känns det ännu viktigare att lite smälta in i staden och livet här.
Buon natale kindpuss kindpuss. Känns som om vi lagom till långsemestern har kommit in i samhället, vardagen och i vänskap. Kan man uttrycka sig så? Jag gör det hur som haver.

Imorgon blir det indisk kyckling gryta och Naive och Alec kommer på middag. Julefriden är här och har nog varit det hela tiden. Första julen utan stress sen jag var barn. Måtte följande jular bringa samma frid:) Längtar innerligt efter min familj, mina bröder med de sina kommer på fredag, underbart. Min mamma och min pappa får jag krama vid senare tillfälle. Kanske kanske följer vi med make H "hem" till Sverige i februari. Han ska vara där i 10 dagar. Men troligtvis väntar vi till april och våren istället då barnen måste få lite kontinuitet på dagis och Sverige inte visar sig från sin bästa sida i februari...