måndag, oktober 02, 2006

Benvenuto Ottobre...

Oktober. October. Ottobre.
Gunga. Swing. Altalena.
Balans. Balance. Bilancio.
Morgonstund, oöversättbart.
Precious, ett fantastiskt vackert oöversättbart ord.
Lagom, ett behändigt balanserat oöversättbart ord.

Det gungar ord, tusentals ord i min hjärna. Bildar mening i klunga. Står vackra ensamma. Fantastiska ord, på flera språk, ibland samtidigt.Precious words. Ibland är det som Kajsa Vargs soppa, en oduglig blandning som får pricken över i:et kanske tackvare ordet spik.

Jag älskar oktober. Ordens månad. Böckerna travas och traven minskar. Tusentals ord registreras och vissa landar och känns av. Bränns. Läsning under ljusa lågor. Lågor från ljus. Ofta långt in i mörkrets timmar.

5 Comments:

Blogger Sunflower said...

Jag måste bara säga att "lagom" går att översätta till inget mindre än serbo-kroatiska. Det heter umjereno! :) Ha, där fick svenska språket för sitt lagom! ;)

1:34 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

AHA! Lagom som är det svenskaste ordet för mig, tji där fick vi! ; )
En italiano?

1:49 em  
Blogger Sunflower said...

In italiano, non so. :) Non c'c´.

6:52 em  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vilken underbar text!

10:00 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Tack! SÅ glad jag blir, välkommen hit!

10:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home