måndag, december 26, 2005

Italiensk jul...

Om man räknar att vi är i Italien och åt lite panatone :) Annars var det mest svenska inslag. Sill, julskinka, lax, allt direkt ifrån ICA i Sverige. Vörtbröd från vetekatten. Julknäcke från Wasa. Rödvin från Italien, snapsen den godaste OP. Svenskar och några italienare som tittade in. Soligt och 7 grader varmt. Jultomte som vår lilla H inte trodde var riktig i år heller. Redan vid 4 år tvivlade hon skarpt. Lillebror tvekande men gick nog på det tror jag.

Julen har passerat, imorgon börjar väl tokrean här och idag strosade vi i vackra pittoreska Como stad och fönstershoppade. Endast cafébarerna höll öppet. Imorgon ska vi inhandla de där snygga stövlarna (stövlar är så billiga här jämför med hemma, man slipper väl importen...) det snygga skärpet och äsch hela Como är fullt av alldeles för mycket snygga kläder, jobbigt för de som dras till vackra annorlunda kläder... Var annars kan man genom att bara titta i butiksfönster sukta sukta efter det där fina vackra, coola än Italien? New York? Jag har aldrig handlat kläder tidigare som jag spanat in i ett fönster. Här gör jag definitivt det.

Lillebror min med sin sambo och min vackra lilla brorsdotter är på väg till flygplatsen. Storebror med fru kvar, ikväll anländer godaste väninnan med make. Fullt hus.

Saknar mina föräldrar med de sina, en på Sumatra, en i Stockholm. Undrar just nu vart vi är nästa jul. Här, Singapore, Stockholm där familjen finns eller någon helt annatstans?

Lilla H hade ingen feber på julaftonen, den sovs bort på ett dygn....

God fortsättning på denna sorgkantade dag. Jag minns med alla andra svenskar, italienare, thaländare mfl och skickar en lång tanke. Även styrka till den i vår familj som nyligen mist en nära och kär. Sorg är så sorgligt odelbar, men mina tankar finns hos er...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej
Jag har hittade Din Blogg via, Zlatan-snacket med Hieronymus, och har läst lite från Ert arkiv. Jag tycker det är fantastiskt av Er att bara sticka iväg och bosätta Er i Italien, utan språkkunskaper etc.
Det är något jag gärna skulle vilja göra själv.
Har Du inget emot att svara på lite frågor, om "mitt försök" att kanske göra det samma, får Du gärna maila mig på passaporte@comhem.se och då kan jag också presentera mig personligare.
Med hopp om svar, hälsar Svebo

3:52 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej neon- dito! Du vet säkert mer om den italienska julen än vad jag vet :) Men kyrk klockorna till midnattsmässan lät mycket romantiskt och inbjudande i mina öron, trots att jag inte är en kyrkbesökare "i vánliga fall".

Hej "Svebo" fråga på! Jag kan annars maila dig med.

10:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home