tisdag, februari 21, 2006

Är du en madonna-morsa/farsa?

Eftersom mitt tidigare inlägg delvis handlade om att jag inte tycker att de italienska barnen jag ser är speciellt väluppfostrade, så handlar det ju självklart om föräldrarna. Disciplin är ett fult ord för många, men det behöver det ju inte alls vara! Testa dig själv här :)

Själv hade vi en massa ja, sen får man ju ta allt med en nypa salt och tycka vissa saker är viktigare än andra. Men att uppföra sig runt bordet är jag stenhård med, att man måste smaka med på allt, utan att be dem äta upp allt, fast man får inte stöka kring bordet och inga leksaker på bordet, god forbid *S*. Båda barnen smakar nu på allt och då har vi en liten kille som tidigare blivit gnällig bara han sett mat. Nu går det bra, vi har trevliga middagar alla fyra! En i taget pratar med, lilla H påminner oss ofta om det, exilmamman och exilpappan pratar gärna i mun :) Sen mäter sig barnen mot varandra och oss och så ser de om du vuxit. Ska nog sätta upp deras mätsticka i köket :)De dukar alltid av sina tallrikar och in i maskinen. Hjälper ofta till med dukningen och matlagningen. Men leker de som bäst när vi lagar mat så får de vara. Hänger de i kjolarna får de hjälpa till. Lilla H bäddar sin egen säng på morgonen och det är inte ok att kasta sina kläder på golvet, de ska läggas på sin stol. Lille O fick böta veckopeng häromdagen då han för 5:e gången stoppat toan full med papper och det blev stopp. Rörmokaren fick 2 euro av honom. Det sved. De har äggklocka bredvid datorn. De städar sitt eget rum men med viss hjälp ibland. Fan vad sträng jag låter! :O Tur att det är en massa bus och kramar däremellan :)

Ciao!

5 Comments:

Blogger Sunflower said...

Du är INTE sträng! Jag är likadan, och min sambo också. Man ska lära barnen från att de är små och inte komma på allt det där när de kommer till tonåren. Jag tror att när sådana saker väl sitta inne så kommer det gå lättare under tonåren, eller i alla fall att man kan lägga energi på att lösa problemen som då kommer komma. Dessutom tycker jag att man gör sina barn en stor oförtjänst om man inte lär dem allt det du exempelvis räknat upp. Pengar är ingen självklarthet och klart man ska böta när man inte gör som man borde. Vi får böta om vi parkerar fel, exempelvis. Och varför ha leksaker vid matbordet när det är dags att äta!? Äta ska man göra i lugn och ro, och helst inget ska störa. Det blir då även en stund av avkoppling. Jag tycker att ni göra rätt! Keep up the good work! :) Kram

5:01 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag tycker ju med att vi gör rätt, hemmet är ju en "miniversion" av samhället, fast i liten skala och måste ju med fungera för alla... Att diskutera barnuppfostran är ju ofta minerat område, men intressant...

7:36 em  
Blogger Sunflower said...

Ja, det är verkligen svårt att diskutera barnuppfostran. Varje förälder tror sig veta bäst, och det kanske är så för den egna familje, men många kan inte se utanför och diskutera olika möjligheter och alternativ. Det tycker jag är riktigt synd. Vill man liksom inte utvecklas och utvärdera sig själv och sitt handlande, få nya perspektiv och nya idéer?! Jag vill det! Min sambo och jag diskuterar barnuppfostran nästan på regelbunden basis, samt att vi båda vill ligga på samma ruta. Vi vill inte vara snäll/elak polis, utan vara överens. Det tror jag blir en stor tjänst för barnen också, slippa ingå olika roller beroende vem de är med.

7:48 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Håller med dig i allt du skriver. Vi med diskuterar det ofta för att gemensamt komma fram till vad vi tycker är bra, fast vi tycker lika i det mesta. Är man konsekvent från början är det så enkelt sen. Inga tröstmål, tröst är kramar etc. Ett nej är ett nej. Ibland frågar jag barnen vilket del av ordet nej de inte förstår, vänligt men bestämt! :) Om det tjatar vidare. Det sätter rätt bra punkt :)

7:56 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Fast kommer barnen efter ett nej med ett genialiskt sätt att komma förbi nej:et, och som gynnar alla istället då ger jag mig sas (fast nejet fick en annan riktning) och belönar dem på så sätt att de använder huvudet för att "hitta en lösning". De kan verkligen vara små kreatörer emellanåt! Med detta menar jag inte att jag ruckar på grundprinciper, fast ibland kan man ju kasta ur sig ett nej utan att det heller var genomtänkt eller kanske ens rättvist :)

8:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home