söndag, februari 19, 2006

Svensk söndagsfika...

Ja inte fika hela söndagen, men nästan om man räknar in tiden i köket. Jag verkligen ÄLSKAR att vara i köket nu, mest när jag bakar eller gör efterrätt men även när jag lagar ihop en god måltid. Medellätt måltid kanske jag ska tillägga :)Min tidigare fiende, köket, är utmanad och jag tror att jag har vunnit. Eller är det jag som har kapitulerat?

Kanelbullar, fransk citrontårta (som inte växte som den skulle), chokladbollar, stekta äppelklyftor i kanel och socker i glas med sås av robiolaost, citron, socker och ägg. Bröd blev det med. Har helt slutat köpa bröd förutom en sort till barnen. Vår bakmaskin går varm hela veckan och jag hoppas den fortsätter slitas på i samma takt.

Blanda kakorna ovan med 4 svenskor, 2 svennar och 2 italienare och 4 halv svenskar halv italienare så blev det en riktigt härligt god söndagsfika!

4 Comments:

Blogger Sunflower said...

Doftar gott! Känns nästan som att man känner doften av er söndagsfika. :)

11:35 fm  
Blogger Mustardseed said...

Ah låter härligt! Vi har också blivit totalt inspirerade i köket efter flytten till hus, men bakningen har det inte blivit sååå mycket av.

Har du tips på bra bakmaskin? Vi har varit inne på det tidigare, kanske dags att slå till nu.

12:53 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Moderna-Kitchen Aid eller Kenwoods nya, den valde vi tillslut den krämfärgade, den är minst likabra, halva priet nästan och riktigt snygg med. vår står framme jämt.

2:10 em  
Anonymous Anonym said...

Vår bakmaskin dammar mest nu för tiden. Har tröttnat så på de recept jag alltid körde. Har du kanske tips på några nya varianter man kunde testa? Tycker inte riktigt om dammet på maskinen. ;)

5:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home