fredag, oktober 28, 2005

Buena notte....

Det ska bli 21 grader och soligt idag i norra Italien, men än så länge är det lite disigt.

Oliver kissade i sängen i natt, vilket inte är vanligt alls. Han slutade med blöjor dag och natt”tidigt”, minns inte när men 2 år typ. Nu har han börjat kissa på natten om han dricker mycket på kvällen. Men varför just inatt när tvättmaskinen är trasig? Murphys law… Jag ska snart dränka lite lakan i ett badkar och hälla i tvättmedel. Kissiga lakan kan inte väntas med *urk*. Hannah och jag hade mysstund igår. En halvtimme efter att jag sagt god natt hör jag henne sjunga i sin säng. Jag gick ner och hon som alltid somnar snabbt och själv (de gör iofs båda två) meddelade att i dag var hon inte ens lite "smultrött". Vi tog varandra i handen och hon log stort när jag sa att nähä är man inte alls trött kanske man måste kramas lite. Vi la oss i Henriks och min säng, fast först ritade hon en teckning till Esther på dagis, sen en till Ella med.

Jag låg och läste om de ”Sydowska morden” och förflyttades till Sverige kring 1932. Jag älskar att läsa om Stockholm och hur gatorna såg ut förr, eller bara se dem nämnas i text. 10 minuter senare sov Hannah. 30 minuter senare somnade jag med. 2 timmar senare kom Oliver in. 3 personer i en 160 säng är för många. Jag, i mitten, sov lite då och då. Varför kommer man inte sig för att kliva upp och barrikera en av de lediga sängarna? Antagligen för att det är mitt i natten. … Min nattsömn var helt klart ingen skönhetssömn…
Men med en förhoppning om att våra barn är utvilade.

Lugn morgon då Hannah steppade upp 07.00, en timme tidigare än vanligt… Vid lämning visade Hannah sina teckningar, men egentligen visade hon upp att hon skrivit själv på italienska, till Ester från Hannah. Om hennes mamma (dvs jag) nu förstod lexikonet rätt. Annars skrattar de väl åt mig nu. Esther är den busiga flickan som inte kan sitta stilla, Hannah älskar henne. Ella är flickan som älskar att rita precis som Hannah gör. Esther har snea ögon mamma, sa Hannah, är hon asiat som Mia? Nej mitt hjärta hon är mongolid heter det, har en extra glädjekromoson brukar man säga. Som din kompis på dagis hemma i Sverige. Jaha, är det därför hon inte kan sitta still? Nej det är nog för att hon har myror i rumpan, precis som du brukar ha. Hannah log. Esther är min kompis nu, och Ella och de två pojkarna i min klass men de har svåra namn, vi pratar fjärtiska med varandra och jagas. Också Nina, som jag leker med ute, som jag klättrar högt med. Ja redan som barn inser man nog att olika vänner uppfyller olika hjärterum :)

Igår hade Olivers fröken gjort varsin Halloween prydnad till alla barn! Samt små påsar med 3 små choklader i, packat i en liten fin cellofan påse. Oliver delade spontant med sig till sin svartsjuka syster. Då blir man stolt som förälder. Jag har aldrig mött ett barn som blir så glad som Oliver blir när han får en present, vad det än är. Sen har jag heller aldrig mött ett barn som vill ha så mycket och så gärna som Oliver vill... Kanske går det hand i hand?

I morse gömde sig Oliver för Monica, han älskar att göra det och hon är med på noterna, hon växer på mig och är den som mest försöker kommunicera med mig om dagen och annat. Den som jag trodde var den stränga ointresserade visade sig vara tvärtom. Varför får man ofta ett fel första intryck?

Ett annat felaktigt intryck jag fick var att båten från lilla Cernobbio går titt som tätt hela dagen. Bestämde att ta en fika efter lämning med en svenska, men båten gick först om 1 timme. Fikan inställd.

Även denna blogg blev lång... typ 4 pannacottor hög? :)


Glad Halloween! (säger man så?) Dagens ord: insalata di pomodori= tomatsallad=min lunch.