fredag, februari 03, 2006

öronvärk, linne servetter och nakenfisar

Bloggar fort idag. Båda barnen hemma, tittar på Ronja Rövardotter som deras pappa kom hem med från Sverige resan, till deras lycka. Två barn med fyra öron tillsammans kan innebära att två till fyra öron värker samtidigt, tydligen. Ena har ont i vänsterörat och den andra i högerörat. Det tvistades vid frukostbordet om det var samma öra eller inte. Lilla H försökte om och om förklara för lille O att de hade ont i olika öron. Fast lille O tyckte det örat som var närmast lilla H var samma öra, ja snurrigt blev det. Sen sa hon att "buongiorno" handen (de skakar ofta hand här) är den högra och så fortsatte det. Tillslut blev hon matt, logiken är annorlunda för en fyraårig pojke och en femårig flicka hos oss. Hur kan din högra vara "den" när vi står mitt emot varandra och min högra "den". Jo, lilla H förstår, lille O försöker verkligen :)

Cecilia skrattade när vi körde in till Milano härom kvällen när jag berättade att barnvakten såg så förvånad ut när jag dukade fram middagen åt henne och barnen. Vi ses nog som bohemer här insåg jag... I Italien har man linneservetter, frukost lunch och middag, tydligen. Undertallrik varje måltid, duk (linne då antar jag..) och om man är extra fin även silverbestick även till frukost. Jag ställde fram 3 djupa tallrikar på kalt bord och papperservetter.

Cecilia säger själv att hon är helt "italieniserad" eftersom hon bott här sen hon var 22 år och när hon är hemma i Sverige förvånas hon över hur lite tid man lägger på dukningen. Ärligen, det är nog rätt mysigt att äta så fint (fint för mig iaf) varje måltid och jag ska försöka duka fint. Inte för att man ska, utan för mysighetsfaktorn. Bara ett problem, jag har ca 8 tygservetter, så då skulle jag behöva tvätta dem varje dag, ja efter lunchen då ha ha. Nä, men undertallrik och tygservetter till frukost som är vår mysigaste måltid hemma kanske. Man kan ju testa seden dit man kommer...

Barnvakten ringde mig en gång i onsdags kväll. Hon var lite bekymrad, lille O vägrade ha på sig pyjamas. Inget problem sa jag, han sover alltid naken, det är helt i sin ordning, svarade jag. Det blev tyst ett tag och jag la till, han är varm av sig och vi svenskar har vikingablod ha ha. Hon skrattade till lite. Cecilia satt bredvid mig när jag fick samtalet och hörde vad vi sagt. Hennes kommentar var, "du vet att italienska barn sover med undertröja och typ fleecepyjamas, nu fick nog barnvakten slag att det var ok" :) Jaha, igen, vi är tydligen konstiga vi.

Hittat en kvinnlig läkare som inte skriver ut hästkurer (som de gärna gör här) och som pratar flytande engelska. Servicen är så hög på läkarvård, kanske för att det finns 10.000 arbetslösa läkare i Italien, att de frågar om vi vill komma till hennes kontor eller om hon ska komma hem till oss! Första läkarbesöket för oss sen vi kom hit. Här betalar man 900 svenska kronor per barn och besök, vi är verkligen skonade i Sverige. Skulle vi gå till en statlig läkare har vi en tid om ca en månad, dvs det alternativet finns då egentligen bara om man ska kolla upp något som inte gör ont kan man väl säga...

3 Comments:

Blogger Thinkerbell said...

det är jättesvårt med höger och vänster. bara det att man sitter på höger sida i bilen både när man åker dit och hem...

mina bråkar jämt om det. F är vis som vanligt och f bara bjäbbar för bjäbbandets skull.

hoppas det blir bra med alla öron och halsan nu. 900kr mamma mia!

1:25 em  
Blogger Sunflower said...

Ja, tycker du ska ta an dig den där sedan om dukningen. Du vet att maten och allt som hör maten till i Italien är snudd på heligt! ;) Men jag tycker att man kan vara flexibel där. Linneservetter!? Vi har så snygga pappersservetter att man gott och väl kan duka fram dem och det känns lika lyxigt och fint som med linneservetter. Experimentera! :) Kram från kalla Sverige

4:00 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Thinkerbell- det blev dubbelt så dyrt, två barn och sen medicin på det. Två små öronbarn och med halsont, mamma utan röst och pappa snorigare än oss alla tillsammans. Vi är en snygg familj :)
Sunflower- Ja jag ska nog det! Mycket som är heligt i Italien, men maten är nog viktagare för italienaren än det mesta (och vinet...)!

8:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home