onsdag, mars 08, 2006

Internationella kvinnodagen


Har det blivit ett kommersiellt jippo i Sverige? Röda rosor och söta små hjärtan? Det ser ut så när jag bläddrar i tidningar, bläddrar på nätet vill säga. Här syns det inte alls, men så känns det som om de ligger 50 år efter Sverige ibland med. Kanske i Milano? Hur ser det ut i Moskva? I Budapest? I Beirut? I Addis Abeba?

Kanske ska jag som Moderna bjuda på en enkel föreläsning för barnen till pannkakorna ikväll. Fast de är så jämlika att de kommer kanske inte att göra dem gott att känna till historia ännu. Svår balansgång.

Själv köpte jag en klänning idag, utan att minnas att det var internationella kvinnodagen. Klänningen kanske inte är en bra symbol för dagen, men egentligen har vi tur, det är så grymt bekvämt! Den är färgglad med 200 små superfärgglada blommor på i mjukaste och ledigaste stil. Supercool, superskön, superkvinnlig. Så 200 små blommor till mig själv. En ros till vardera barn trots olika kön, för att uppmuntra jämdställdheten, i liten skala.

5 Comments:

Blogger Ina said...

Jag minns Rom 1988 när latinarna i min klass var där på studieresa. Vi fick små gula blommor av alla pojkar/män vi mötte och tappade andan av dessa vackra italienare som verkligen uppmärksammade dagen :o) ! Tydligen inte uppe i norr då?!

8:36 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag är helt inne på att flytta till Rom! :)

9:55 fm  
Blogger Mustardseed said...

Ja ibland tycker jag att fokus på internationella kvinnodagen blivit väl skevt - inte handlar det om att uppvakta kvinnor (snacka om att motverka syftet...).

Min dotter tyckte dock att det minsann inte var något alls att fira eftersom man inte fick pynta huset med något, som på halloween. *s*

10:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Hi Kid!
I am home in the snow again,after 2 weeks in Ceylon.Kan walk again and my fingers work.We are now up in 11 weeks continuous deep white snow with morning temperatures of -16.Ring your Mor Svea tonight,she misses you and her kid kids.

10:39 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Moderna- nej det gör ju inte det... Det blev bara pannkakor här :)
Mamma- HEJ, I thought of you this morning, you are at work I guess...Lets talk tonight! I want to know everything and move my daughter and son somewhere else, I know it sounds crazy but it is too rich here... I dont really agree with it and they are not happy at school. Seems like we need to move to, lots happening. France, but I refuse, so Liguria maybe. Crazy ha. Maybe I am just having such a day...

11:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home