onsdag, mars 08, 2006

Solo...

Det är egenvald musik på stereon. I övrigt är det tyst. Bara jag här. Solomento io.
Jag njuter faktiskt av det faktumet, dagen är min.

Jag började med att handla lite mat, sen gick jag över till vårkläder till barnen. Benetton är som P.op i Sverige prismässigt, eller lite billigare tror jag. Vår dotter och vår son ser mer och mer italienska ut, om man tittar på vad de har för kläder. Men jag orkar inte försvåra livet och leta mig grön efter mer neutrala kläder. Vår dotter fick en ny gymnastikoverall som de måste ha varje torsdag (hela dagen) och denna är vit, väldigt praktiskt..., och med jättefina paljetter på i vackra mönster. Väldigt mycket dagiskläder... Men sök efter andra och finn inte något neutralt. Här är det sött eller glatt. Två färggladda klänningar med fick dottra. Lille O fick en röd och en blå tröja a la mjuk, han vill bara ha extremt sköna kläder. Letade byxor i annat än blått men det blev blått i allafall. Men de är mjuka, det är väl det enda viktiga. Jag har abdikerat som ni hör. Vår dotter är en cool prinsessa och vår son en skojig prins. Om man ser på hur de är klädda. Men det kanske inte är något fel i det när alla ändå ser likadana ut som våra barn här. Då blir det extrema neutralt. Alla lika. Precis som på dagiset i Sverige när jag tänker efter. 20 P.op barn, här är 20 Benetton barn. Uppblandat med H&M.

Sen är 10% dagligen klädda i de vackraste klänningar jag sett. Och små skjortkillar med väst. Mamma Mia.

Lilla H bet ihop imorse, jag vill inte ha flera lov nu om det ska kännas så här för henne varje gång. Ändå tycker jag hon börjar förstå så oerhört mycket. Pratar meningar gör hon med. Men ordförrådet för att tala är inte så stort. Lille O klev bara helt sonika in. Lilla H är som jag. Tuff men känslig. Svår kombination ibland. Men Sabrina hennes fröken tog henne direkt i knät kramade gott och pratade lungt och sakta. Lilla H slokade, hoppas hon strålar nu.

Jag har massor av måsten idag. Första dagen själv. Men jag har bestämt mig för att inte göra dem. HA! Imorgon. Domani. Idag är en nuet dag. Nu ska jag bara vara. Efter dagishämtning ska barnen och jag bara vara. Det bara är en sån dag. En sån dag ska man inte slösa bort på sånt som ändå inte står och faller. Det är inte lathet, det är bara en sån dag. Livet ska ju inte överlevas utan levas som min fantastiska väninna skrivit i ett mail till mig. Inte om mig utan bara som en mening. En påminnelse. Inget står och faller och jag känner mig för att umgås med mig själv idag. Så blir det utan en massa rättfärdiganden. Jante finns inte i Italien idag.

En gammal spansk kvinna stod och sjöng bakom mig i kön på Benett, sov min sköna vill du sova om och om igen. Gammal och skakig men hon hade en klar röst, en ung röst. Den gick rakt igenom mig. Jag behövde inte se på mina armar för att inse att mina hårstrån stod rakt upp.
Jag vände mig om, hon log, jag log och tittade henne rakt i ögonen. Ett annorlunda ögonblick. På något sätt kändes det som hon sjöng för mig. En mystisk kvinna. Och jag undrar varför hon sjöng för mig. För så kändes det.

5 Comments:

Blogger Mustardseed said...

*S* märks att våra barn gått på dagis i olika områden, tror inte nåt av barnen på Ls dagis har PoP! (jo hon har nog EN tröja själv).

Låter ljuvligt med en dag sådär för dig själv!

12:43 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hela norra storsthlm är bra randiga små tröjor...Också köper man lite logg typ och förvånas att den kvalitén är bättre :)

12:52 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

bara randiga tröjor ska det stå....

12:52 em  
Blogger Ina said...

Vilket härligt ögonblick med den sjungande kvinnan. Ovanliga, värdefulla ögonblick.

På dotterns dagis går många barn i ärvda kläder, helt trend-fritt och det är skönt. Många L&B också, och resten Lindex eftersom det är den enda större affären i närmaste staden. Två Reimaoveraller på 28 barn, dottern har den ena köpt på halva priset :) Intressant med trender på olika ställen i staden, i landet, i världen!

5:35 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Ina- ja det var ett ögonblick, lite annorlunda...
Neonglitter- Håller med helt, P.op är inte så spännande helt enkelt, trist i längden om inte annat...Benetton har bra kläder men väldigt långt från könsneutralt.

6:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home