måndag, mars 27, 2006

La bella casa

Rätt arrogant att skriva att vi bor i världens bästa hus. Världens charmigaste, luftiga, öppna, egendomliga och med en atmosfär svår att sätta ord på. Det finns något i detta hus som påverkar en. Som håller viljan till att vara hemma stark. Oss alla 4. Vi kan såsa här utan minsta tristess i flera dagar. Fast vi gillar mycket att gå ut och se oss om och upptäcka. Både på nära avstånd och lite längre bort. Men blir vi hemma fälls inga tårar eller ens små suckar. Detta hus är vårt bella casa. Här lever vi la dolce vita, så känns det.

Konstigt nog vill jag inte ens äga detta hus, inte för att jag ens skulle kunna det teoretiskt, men inte heller i tanken. Detta hus är som huset i den barnboken jag knåpar på, speciellt och bara för besökare. Så känns det. Även om besöket blir flerårigt så är det meningen att flera familjer ska få uppleva att bo här. Tillfredsställelsens hus. Här är man tillfreds och lycklig.

Familjen som bodde här före oss ville inte flytta. Jag förstår precis. Även jag kommer att vilja bäras ut när den dagen kommer. Jag kliver inte självmant ut och låser dörren sista gången. Fast jag kan känna glädje av att veta att även nästa familj som slår bo här kommer att trivas. Jag bara vet det.

Lille O säger att vi bor i ett slott, ett rosa slott. Det ser inte ut som ett slott. Men för honom är det det.

Våra vänner och familj som bott här har alla efter första natten sagt ungefär samma sak. Att detta huset är fantastiskt. La bella casa har den inverkan på människor, på vissa större inverkan, men alla verkar känna av det. Husets själ.

Antingen drömmer jag eller så är varje ord om la casa rosa sant :)

2 Comments:

Blogger Ina said...

Det låter verkligen helt, helt underbart när du beskriver det! Skulle vara mysigt att få uppleva. Ett hus med själ, undra varför? Blir nyfiken på historien...

9:41 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag är med nyfiken på hela historien. Ska försöka ta reda på den. Ägarna har aldrig bott här men köpte det av goda vänner som behövde sälja snabbt. Men historien går tillbaka till 1803 sägs det...

Idag finns ingen gas, det betyder ingen värme eller fungerande spis... Så charmen behöver vara stor så att man själv blir mer storsint och inte lackar ur;)

10:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home