måndag, mars 20, 2006

En sån "ytis" man är....

Det är inte lätt att lära sig ett nytt språk. Det är inte lätt att bo i ett nytt land i en stad där ingen pratar annat än det nya språket. Men man kanske lär sig lite fortare.

Dialog med rörmokare lördag morgon:

Rörmokaren: Permesso? Bongiorno senora. (Får jag komma in, goddag frun)
Exilmamman: kom in, kom in, goddag.
Rörmokare: Jag behöver papper, ganska mycket.
Exilmamman: Åh jag vet inte, kanske papper kanske inte.
Rörmokare: Nej, jag behöver papper, när jag arbetar.
Exilmamman: Det kan vara papper, det var vår son, men jag tror papper.
Rörmokare: Senora, finns det papper i huset jag kan få ta?
Exilmamman: Aha, DU vill ha papper, jag trodde du frågade vad som fanns i toaletten. Hihi, skämmigt skratt.
Rörmokare: Senora tack, *han ler roat* och tidningar tack.
Exilmamma: Nej inga tidningar i toaletten, men du vill ha? Aha, jag hämtar.

Exilpappan lyssnar in och ger mig en puss och säger, du är så duktig på italienska! Tills jag förklarar vad jag egentligen först sagt och uppfattat.....

20 minuter senare:

Rörmokare till exilpappan: jag behöver en svart soppsäck, möjligt?
Exilpappan: ehhhhhhh, svart, eh.
Exilmamman: Jag förstår denna gång, varsågod!
Exilpappan: Jaha, så bra. Vi ler stort.

3 Comments:

Blogger Ina said...

Oj, så underbart!! Har du läst "Kalla det vad fan du vill!" Jag läste om den före jul och har köpt den som pocket nu. En irakisk familj som flyttar till Sverige, om språkförbistringen med stor portion humor. Jag har inte läst den än men rekommenderar den ändå, eftersom Lena Kjersén som jag berättade om, rekommenderar den! Tänkte på er fast omvänt när jag hörde om den :)

9:29 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Nej den måste jag läsa! Jag identifierar mig helt med min mamma som bott som ytis i Sverige sen hon var 22 år. Som vi retat på ett kärleksfullt sätt. Jag skriver alltid ner allt det pinsamma jag själv kläcker ur mig samt det barnen vänder på ibland. Men mest impas jag av barnens förmåga att växla mellan språket och hur deras ordförråd fylls på....

11:12 em  
Blogger Mikusagi said...

Läskigt.

7:16 fm  

Skicka en kommentar

<< Home