fredag, mars 24, 2006

Grönfrukter!

Lilla H vid middagen: Mamma du har inte ätit upp dina grönfrukter!
Lille O vid middagen: Mamma du em vet du du vet inte igår inte imorgon men det handlar om tid för länge sedan men här i Italien.
Exilamman: För en tid sedan här i Italien?
Lille O: Ja den tiden sedan så var jag.....blabla
Lilla H: Em vet ni, den tiden sedan och tiden som em och sedan den tiden innan....
Exilmamman: För länge sedan och före dess?
Lilla H och O i kör: Ja.

Vad händer med svenskan?!

Fast ska jag säga som får veta att jag sprungit runt i 6 månader och sagt att jag talar elak italienska, istället för dålig italienska. Det roligaste blir fortsättningen, jag inleder alla samtal med att säga att jag pratar elak italienska men jag försöker i alla fall. Försöker vaddå? Prata snällt!? :)

Jag är en riktig husmus, precis som de små. De säger så mycket roligt och tänkvärt med, det är sant att det blir roligare och roligare för varje år att vara förälder. Fast gäller det tonåren med!?

Nästa vecka ska barnen till skolan hela veckan och jag ska skriva. Nu har vi tankat nog vi tre :)
Idag har det regnat hela dagen. Imorgon vill jag ta med mig exilpappan som kommer sent ikväll och övertala honom att vi behöver något att sitta på i trädgården. Han är sånt kvalitetsfreak samtidigt som det inte ska kosta så det lär bli en lång tur....

2 Comments:

Blogger Mustardseed said...

*ASG* det var det underbaraste jag hört på länge, elak italienska!

När jag skulle plugga franska och hitta någonstans att bo så ringde jag upp på ett antal bostadsannonser och sa "jag ringer tillbaka till er om en lägenhet ni vill hyra ut" istället för "jag ringer om...". Det var många som lät väldigt konfunderade...

1:00 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Haha :) Det är bra knepigt att lära sig ett nytt språk. Man får liksom förlika sig ned att man inte förstår något, och börja där :)

10:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home