måndag, september 04, 2006

Prima....succé!

Lång utandning. Riktigt lång... Minns själv känslan i magen när jag klev in på en ny skola som barn. Spänning, nervositet, förväntan, rädsla. I en salig blanding.

Lilla H började la prima idag, första klass, i en ny skola i Locarno Schweiz. Hon var en salig blandning av alla de känslor nämnda ovan. Men hon lös som en liten sol, ibland gick den lilla solen i ögonen bakom snabba mörka moln. Det var som att se på en film, bara att titta in i min dottras ögon där på skolgården.

Vi fick följa med in i klassrummet så här första dagen. 12 små spända barn tittade tillbaka på oss där vi stod, 24 ögon som alla väntade på att vi skulle gå. Så kändes det. Buona giornata di tutti sa vi unisont på föräldrasidan. Buon lavoro ekade lilla H högt tillbaka :)

Vi gick. Lille O sa hej hej papi till exilpappan efter bara 4 minuter på förskolan. Han gick. Vi möttes vid bilen. Världens kortaste inskolning. Kunde det vara möjligt att det skulle gå så enkelt denna gång? Efter Italien tiden var vi beredda på ett nytt halvår med pepping och stöttning.

VI hämtade 16.15. Åtta timmar efter vi lämnat de små söta. Jag var spänd och förväntansfull.

Vi mötte två små telingar som sprudlade av glädje. DET ÄR EN SUPERBRA SKOLA MAMMA ropade lille O. Lilla H gav mig en otydlig millisekunds blick. Is i magen. Låt henne tala först .Så sprack hela hon upp i ett enda stort leende. Det är JÄTTEKUL i skolan mamma!

Vi firade med varsinn stor glass, denna första skoldag. Vi har fått en drömstart, en start jag inte ens vågat hoppas på.

Nu sover de sött sedan 19 tiden. De var trötta. Men glada. Som varje förälder önskar sitt barn att vara vid nattning. Jag kliade på små barnaryggar. Som svar blev, mamma vi ska väl tillbaka till skolan imorgon? Snälla....

4 Comments:

Blogger Sunflower said...

Oh så underbart att läsa detta! Och 12 barn i en klass. Bara 12!? Idealiskt för varje barn att lära sig massor och få tid att synas. :)

12:00 em  
Blogger Mustardseed said...

Underbart underbart att läsa!! Jag är enormt glad för er skull!

5:27 em  
Blogger Ina said...

Åh, så underbart!! Blir alldeles glad i magen :o) !!

9:07 fm  
Blogger Var dags glimtarn said...

Sunflower - Ja bara 12, helt underbart! Skolan känns helt fantastisk på alla sätt---

Moderna - Tack, det blir jag glad av att läsa !

Ina. Tack :)

11:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home