söndag, augusti 27, 2006

På andra sidan gränsen dyker jag upp igen

Här sätts en liten punkt. Inte för att markera ett definitivt slut, utan för att så är det. Vår saga om Italien är slut. I alla fall för denna gång. Vi går vidare, säkerligen mot nya utmaningar och fantastiska stunder. En inre resa med. Det kommer alltid att finnas ett före och ett efter Italien, och ett före och efter Schweiz.

Jag tittar på foton. En liten lilla H så liten så liten, men då tyckte jag hon var stor. Liten liten tjej börjar dagis på italienska. Ännu mindre lille O börjar dito. De var så små! Och det vara bara ett år sedan. Ett år kan innehålla hur mycket som helst. Uppenbarligen. Ur positiv bemärkelse har detta varit det längsta året hitintills. Fler saker har hänt och upplevts detta år än någonsin. Möjligtvis var ett utlandsår i barndomen lika långt och innehållsrikt. Men då hade jag inte ännu berikats med ett mammahjärta. Då slog mitt barnahjärta mest för mig själv, som det ska vara när man är barn.

Jag ser och märker hur barnen förändrats och funderar på om jag ändrat mig något detta år. Vad jag lärt mig är enkelt att inse, men förändring svårare. Och då menar jag inte någon tillkommande rynka eller växande påse under ögat. Utan inre förändring.

Vad jag njutit mest utav är multikulti, italienskan och omgivningarna, maten och dofterna. Arkitekturen och kaffebarerna. Italienarna har jag inte njutit av i lika stor utsträckning, tyvärr. Men några guldkorn har kommit min väg. Och några rötägg likaså. Men så är det ju överallt, vart man än vänder sig. Utlänningar söker maka och guldkorn och rötägg behöver sin motpart för att utmärka sig.

Ciao bellaItalia. Te piache moltissimo. (om man nu kan skriva så….)

4 Comments:

Blogger Ina said...

Jag blir alldeles gråtmild fast inlägget egentligen inte är sorgligt... Men du skriver så fint, och själv vill jag verkligen verkligen göra något åt all den negativa energi min chef sprider runt sig nu. Det är underbart att läsa att du verkligen uppskattar och njuter av allt ni upplever. Jag lånar lite energi från er, hoppas det är ok!!

12:13 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

ina- tack, vet inte om jag skriver fint men det kanske är ett känslosamt inlägg..Låna på, glr som jag lärt mig, koncentrera dig på det som är bra...

Sara - Åh, tack, ibland behöver jag höra det, fast jag kan känna så själv.

Sarachella- Oj då måste jag in och läsa! Det som styrde var världens renaste luftpassage som går igenom där vi ska bo, de bra skolorna som är lite mjukare men ändå kanonbra, de mer osnobbiga människorna är comascerna (*iiii*), jobbet och en massa tiillfälligheter, magkänslan etc... (våra jobb kräver inte att vis sitter ngnstans så länge det är "centralt" i Europa är det ok"

3:43 em  
Anonymous Anonym said...

Some times you get mamma återbäring,reading your latest blog was one of those proud times!!! Love you kid,for gods sake,write a book!reading your words is balsam for the brain.

8:39 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Bella mamma, big kiss. I guess you are biased being my mum but it is good enough you think it is like balsam for the brain : )Ah, the book is not going strong, it is a kids book as you know, and if it could be like balsam for a kids brain I am very proud! :)

9:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home