tisdag, november 01, 2005

Portofino, vår "fino posto" :)

Blev det för oss iaf på vår ”minisemester”

Först lite ord från barnamunnar:

Olr tappade sina kära kära pokémon kort, som han aldrig släpper, på golvet i bilen. Jag fann dem från passagerarsätet, bröt nästan armen men ändå…

-ÅH mamma, du är en sån duktig tjej! Du är världens största mamma!

Det är nog en fin komplimang från en snart 4 årig pojke som gärna vill vara stor *S*

En 3D film skulle visas där vi var och jag sa att vi måste ha glasögon när vi ska se denna film till H och O.
H: Pappa, ta av dig glasögonen JAG vill ha dem! *S* Ja vad skulle hon tro :)

H: Jag ska rymma om ni pussar mig igen, ni har 5 pussar var om dagen, det är allt!

Tänkte att det var bra att veta. Vill inte ha en dottra som rymmer mitt i natten även om det talas mycket om det just nu. Ja egentligen började måndagen så. Vi hade gjort något fel, igen, och arga 5-åringen rymde ut i trädgården (men fullt påklädd med jacka och allt) och bad att få frukosten till sitt nya hus, som var vid stenbordet. Även lillebror hängde på, men de kom in när äggen blev kalla för fort :)

Vintertiden gjorde att morgontrötta familjen "tjänade" en helig timme. Så avfärd vid 11.00 kändes bra. 2 timmars körning till Italienska rivieran och på schemat stod eurpoas största akvarium i Genova. Riktigt 2 timmar tog det inte utan dryga 4, pga en mycket tragisk och hemsk bilolycka bara 100 meter framför oss... 130 kilometer i timmer är för fort, tycker iaf jag. Så motorn stod av i dryga 2 timmar och alla klev ur sina bilar och försökte roa sina barn bäst det gick mitt på motorvägen. Men tacksamma för att vi trots allt låg 100 meter bakom och inte längre fram.

H och Oär ju bra reskompisar vare sig det är tåg, bil eller flyg så det gick bra och när vi kom fram struntade vi i att checka in på hotellet utan åkte till akvariet direkt. Där fanns hajar, delfiner, sälar och rockor, bland annat. Och stort var det. Men inte fint, eller särskilt trevligt. Förutom vid "rockapoolerna". Rockorna var verkligen tama och kom och ”kelade”, de fick många klappar på ryggen. Men riktigt kul var en 3D film om fiskar och livet under vattnet.

Till hotelllet efter en promenad och sen en sen middag. Vi somnade som stockar vid 22.00.

Idag tisdag åkte vi till Margeritha strax före Portofino. Det är 1 november och barnen badade i medelhavet! 21 grader och sol på förmiddagen. Det var verkligen härligt att se dem och att sitta i solen på stranden. Vi gick en lång promenad och hoppade sedan in i bilen igen för att åka till vackra Portofino. Sagolikt, svårt att ta sig dit men sagolikt :) Liten stad är det ju, och ack så dyra små pärlor till butiker och charmiga restauranger ”på” vattnet, stora läckra båtar i havet. Vi tog varsinn café macciato och 2 kulor vaniljglass till barnen, sittandes på en båtbrygga. Förvisso fick vi små chokladkarameller till kaffet och mandelbiskvier med, men betalade en rätt nätt summa för denna fika. Nåja, det var värt det för vi njöt :)

Bilresan hem gick bättre och smidigare men det är mörkt vid 17.30 nu, iaf i kväll då det var riktigt molnigt. Fast egentligen är hon väl 18.30… Är det vinter nu för att det är vintertid?