torsdag, november 03, 2005

Relationspusslande....

Solen skiner som en propp, ca 16 grader och klockan är snart lunch. Tror jag ska äta lite mache sallad och körbärstomater med mozzarella, balsamvinäger och en smörgås. Tomaterna i Italien är så goda att vi äter dem som godis, hur kan de smaka så mycket mer här?

Lämnade barnen i morse och det gick bra, men i eftermiddag ska jag fråga Sabrina så gott jag nu kan om Hannah är med i de andras lekar, om hon är glad och har någon eller några hon knyter an till bland barnen. Så att de vet att vi känner oss lite ängsliga om just det.
En assistente satt utanför klassrummet och pysslade med lite olika barn, de gjorde tyghjärtan bland annat och hon frågade om Hannah ville vara med. Hon gick in och sa hej till Sabrina och gick sedan ut för att pyssla. Jag tycker de andra barnen ser så små ut, men kanske för att vi har en lång dotter. Vår 5 åring köper jag ju en 6 årings kläder till, dvs storleksmässigt och de italienska storlekarna är väl mindre, så här blir det väl för en 7 åring. Ja hon brås på sin farfar längdmässigt, helt klart. Lång och ståtlig tycker jag :)

Majorie, en jätte trevlig ”tjej” bjöd mig på en kaffe efter lämning. Det var hon jag träffade i parken nere i Como i lördags, vars son går i Olivers klass. Urtrevlig och vi klickade direkt, känns rätt lik mig efter bara 1 ½ timmes snack. Hon har varit här i 2 år snart och sa att de har ett bra umgänge här, är 5 familjer som umgås en del och att vi måste ses på en middag hos dem inom kort. Hennes man är ju urtrevlig han med så kanske blir dessa sydafrikaner några vi kommer umgås en del med här. Vi får väl se vad jag skriver längre fram. Blev även påhoppad av energiknippet Cristina imorse och blev kindpussad 58 gånger, bestämde att vi ses vid Villa Olmo imorgon fredag. Sen ville hon umgås i helgen så jag antar att det är vi som bjuder på en aperativo på lördag *S*. Får gäster på lördag med, så det passar ju bra att köra ihop lite olika folk och roligt för barnen med.

Jag måste komma igång med att gå igenom det jag skrivit på ”min bok” mina fingrar vill bara skriva mer och mer och det har blivit 8 kapitel nu. Men det är ingen struktur i det jag skrivit om man ser till uppställningen och hur jag berättar. Trist att gå igenom men måste göra det. NU.

”Ska bara” ringa Sonia först för att se när hon kommer imorgon och diskutera priset lite mer. Iofs välinvesterade pengar. Sen ska jag ringa Cecilia i Moltrasio om ikväll. Anna kör ikväll, ska bli roligt att få se vad det är för svenskor som nu bor här i Como och jag har förstått att det är en salig blandning människor i olika åldrar men att dessa middagar lätt slutar efter 24.00. Ikväll är det alltså den månatliga ”svenskor i Como” träffen på Pernillas restaurang! Såklart att en svenska har en restaurang här, tänk att så är det vart man än vänder sig i världen, alltid något svenskt hak och givetvis ska man ses just där :)

Ja kanske blir det så att vi mest kommer att umgås med andra "ytsisar" här, det blir nog lätt så... Men en del av dessa familjer är ju halvitalienska iochförsig. Jag "tippar" nu på att vi kommer att träffa dessa sydafrikaner en hel del, Cristina och Michael (colombian och skotte), sen har vi 2 andra familjer som vi umgås med "redan" och som vi träffade före dess att vi kom hit. Men kanske vi inte alls klickar framöver, men det är mitt "bet" iaf :) Sen har vi våra kära vänner back home med, som kommer hit titt som tätt, men visst måste man ha ett umgänge på plats med och jag tror att det är så att vi jobbar på detta i 6 månader, säkerligen, för att sedan till våren ha en mer naturlig kontakt med de "nya" och hinna ägna tid åt de "gamla". Många berättar att umgänget och tiden fördelas mellan Italien och sitt ursprungsland och att det går i faser. Jag kan lätt tänka mig att det är så. Lite relationspusslande.



Dagens ord: Libro=bok