onsdag, december 07, 2005

En onsdag skall njutas....

Onsdagar är ena riktiga lyxdagar. Jag vaknar av tassande barnfötter som alltid. O var besviken över att snön är borta, men eftersom vi ska åka skidor på fredag lär han bli glad av att se snön vid alperna.

Ur barnamun:
O: Mamma dagis är roligt, jag är glad för alla barnen, men jag leker inte med alla för jag gillar inte alla. Jag tror i alla fall inte det. (ja hur kan han veta säkert när han inte kan prata med dem!)

H: Mamma tänk om tomten är för tjock för att komma ner igenom skorstenen, hur långt kan renarna flyga egentligen? Tänk om de inte hittar till Italien! Vet de om att vi har flyttat?

: Tiggandes med ögonen och svag röst ”dai” O. Fick slå upp det, betyder kom igen ”slang”, mina barn kan slang på italienska! (hon ville ha en godis som han fått)

Lyxdag är onsdagen därför att efter alla morgonbestyr med att få barnen att se hela och rena ut (ja förhoppningsvis är de det med) och gärna riktigt mätta med (alla papper och ryggsäckar ”klara”) så kör H dem till dagis, lilla H var mycket glad över att pappa lämnade idag. Jag sitter i lugnet och dricker ur min latte.

På med tenniskläder. Kör till Tavernola 3 minuter hemifrån och Gregor ler alltid stort när man kommer. Han är en sån människa som det är svårt att inte tycka om och bli glad av. Tänkte på, efter min tuffaste match so far, att jag pratar italienska hela tiden där utan att tänka på att jag gör det. Tills jag fastnar på något ord. För några veckor sedan sa han att mitt racket som jag köpt hemma i Sverige inte är bra för mig, köpt för de pengar jag fick i julklapp av Amrop, typiskt… Han sa att han kan köpa ett riktigt bra racket till mig men till inköpspris, ett bra racket måste man ha sa han, jag är nog lättövertalad med…. Idag när jag kom höll han det leendes framför sig och jag trodde faktiskt inte att det skulle kännas någon skillnad men det gjorde det! Stolt ägarinna till en Wilson (som inte säger mig ett dyft, men så heter den iaf: ).

Varje gång jag tittade på klockan under tennisen var hon tjugo i elva, lektionen slutar elva, jag var såååå slut, fattade inte att klockan gick så sakta när jag kämpade så! Men lustigt nog, när bollen kommer och koncentrationen slår på slutar jag att ”hets andas” jag blir lugnare men så fort det blir en liten vila ökar pulsen markant. Kan man styra sånt? Känns så…. Röd som en tomat 2 timmar efteråt… Men bra match. Om två veckor innefattar tennistimmen även Anna, härlig svenska som introducerat mig till massor här, och nu ska spela med mig. Vi ska vara jämnbra och ärligen blir det lite väl dyrt att ha egna lektioner. Sen är det hem och duscha och hinka i mig vatten också kommer vanligtvis Sonia och har lektion med mig, italienska då. Snacka om tufft liv jag lever på onsdagar… Som en alldeles egen liten söndag känns det :)

Imorse ringde Alessandro, brorsan till Sonia, och sa att han kommer istället då Sonia har influensa. Alessandro är lärare han med och en mycket bra sådan kan jag berätta efter dagens lektion, men han slutar aldrig :) Så när vi (makes första gång idag) suttit i en timme och 45 minuter fick jag bryta, inte min stil men ibland får man låtsas att det är det, eller nåt.. A dopo sa vi för han kommer ju igen klockan 16.00 till våra barns glädje och sjunger lite barnsånger med dem samt pratar om färgerna och alfabetet. Kanske låter det som överdrivet men barnen gillar och vill det. Alessandro tycker de kan så mycket redan, så kanske blir det bara en gång, så länge det är kul. Hannah har faktiskt börjat skriva på italienska men tycker det är svårt och vill bara skriva när ingen ser då hon inte hör vilken bokstav som ”uppmanas” vara var. Dvs. på dagis har de en bild framför sig, säg en blomma, om ett barn inte vet hur det stavas frågar de och läraren säger t ex C. Hvill med skriva men när hennes fröken säger C då hon undrar hur det skrivs så förstår hon inte att det är ett C. Här uttalas alfabetet så annorlunda. C uttalas Chi, M Emme, L Elle, B Bii, H Acca etc samt har de ju inte bokstäverna ajkxyw i sitt alfabet vilket förvirrar H som har kunnat svenska alfabetet sen hon var 3 (tack vare 5 myror är fler än 4 elefanter). Så Hvill lära sig, inte så svårt för oss kan man tycka men jo det är det, vi chansar och låter nog väldigt mycket som ytisar.

Ytterligare ett plus med onsdagen är att efter italienskan då jag lagt bort böckerna fint i en liten hög (not) så fikar jag med mig själv, väljer sedan vad jag ska sitta och läsa i bilen i väntan på att grindarna på dagis ska öppnas. Tur att jag är en obotlig bokmal...Fast ofta blir jag urdragen ur bilen av en trevlig Peruanska eller en halvgalen columbianska :)


Så 16.00 kom A och busade länge med barnen efter de 30 minuter de ville hålla sig koncentrerade. Nu har vi med Cristina och familj varit och hyrt skidor inför helgen. Vi har hyrt skidor för hela säsongen för en spott styver, barnen är jätte förväntansfulla vilket känns riktigt roligt. De flirtade med dem inne i affären och de ville varken ta av sig hjälm eller pjäxor… Jag är lite nervös över att lära dem åka skidor, skidskola blir kanske i februari men nu ska vi testa fredag lördag och sen i Verbier på nyår. Håll tummarna!

Imorgon blir det slappardag, här är någon katolsk långhelg, något helgon jag lyckats glömma namnet på, så det blir mycket familjetid!

Idag känner jag mig som en lyxfru på riktigt. Tur att det finns andra dagar i veckan med, annars blir jag väl odrägligt bortskämd *S* Minns nu gladeligen med att det är Henriks tur att laga middag ikväll, vi har ryckt upp oss ordentligt och testar bara nya recept ett tag framöver, för att komma ur gamla banor och trista rätter. Igår gjorde jag citronkyckling på en bädd av rotfrukter, godast blev nog morötterna som även de vart dränkta i saften av 2 citroner. Jag hoppas H gör wallenbergare ikväll, såg att han sneglade på det receptet tidigare.

A dopo =senare