tisdag, november 22, 2005

En vardag i mitt liv -inte mitt "vanliga" vardagsliv

Det går en artikelserie i DN om vardagsliv som handlar om hur två arbetande föräldrar får ihop vardagen. Ja jag känner mig just nu utanför all vardags press, jag har ett kontor här hemma, men ingen arbetspress på mig och känner genast när jag ska hänga på vänner som bloggat om detta idag, om hur de får ihop sina liv, att mitt liv just nu är så långt bortom stress. Men hur som haver jag hänger på mina mailkompisar, Såhär såg min dag ut ”minut för minut” :) Här kommer den moderna familjens vardag http://denmodernafamiljen.blogspot.com/ och här Thinkerbells http://jagvilllevaladolcevita.blogspot.com/

07.00 vaknade av att ett sms damp in, tänkte att det var H men det var Majorie som tydligen är vaken tidigt om morgonen, eller iaf sms:ar tidigt. Hon undrade om mitt knä. Vände mig om och la armarna om lilla Hsom sov bredvid mig.

07.15 Vi har tydligen kramats klart, jag njuter i sängvärmen men H kliver upp och sätter sig och ritar.

07.30 O kom och kröp ner i sängen min och värmde sig, gott att morgonkramas och kittlas lite. Antar att H väckte honom.

07.45 Elena ringde på dörren. Jag öppnade järngrindarna genom att trycka på knappen på telefonen i hallen och H sprang ner och öppnade dörren. Ciao, ciao, tutto bene, si si etc.

08.00 Jag i duschen barnen ville se på TV.

08.20 Jag gör frukost på en bricka, vi har andra vanor när H inte är hemma, ibland iaf… Vi satt och åt framför Discovery och pratade krokodiler.

09.00 Vi åkte till dagis. O hittade inte sina kära kort som byts på dagis, han valde en dino istället. Han var lite arg för att jag inte visste vart de var. Dina saker får du hålla ordning på själv sa jag men är rädd för att jag lyckats tvätta dem då de brukar ligga i hans fickor *gulp* Måste ta reda på det : /

09.15 Låten ”Kasper och Jesper och Jonathan” slutade på stereon i bilen och jag fick stänga av motorn. Vi knallade upp från backen vi parkerat i och in på dagis, puss puss hej hej och kärlek hela dagen. H var inne hos O:s klass.

09.30 Hemma igen, började med att städa i ordning hyllorna i köket, sen luckorna, sen i ett skåp och lämnade kylskåpet till senare. Skönt att få det gjort, gick egentligen mestadels av tiden igenom massa papper som väntat på uppmärksamhet…

10.30 Gjorde en latte och ringde lite samtal. Gick igenom alla lappar från dagis och skrev upp allt om inskrivningen i skolan den 28 november, antecknade lite frågor där jag inte förstod vad det stod. Gick igenom agendan för O:s föräldramöte på torsdag och sist lapparna om öppet hus på dagis på lördag. Skrev en lista om allt som måste göras inför söndag och vilka gäster som landar när och ska hämtas var innan dess. Samt hur många vi blir etc, handlalista etc.

11.00 Datorn på, funderar på att ta ett jobbförslag, ett projekt. Hur skulle det gå ihop med hämtning och lämning? Läste och svarade på mail. Telefonen ringde om en julgran som levereras på fredag (här levereras allt, det är inte lathet) samt IKEA möbler till barnens rum som kommer imorgon. Känner mig som en husa idag.

12.30 Lunch (bestående av te och en bulle, hm), fick samtal av Anna som berättar om de olika fröknarna, ringde Gregor om att jag inte kan spela tennis imorgon då mitt knä är supersvullet fortfarande. Ringde Soina om italienskan att jag inte kan på torsdag för då ska vi till polisen (questuran) om uppehållstillstånd.

13.00 Läste italienska, samtidigt som jag läste mail. Hade 18 personliga mail imorse, otroligt.

13.45 Läste lite i min bok samtidigt som jag åt en smörgås nu.

14.15 Ringde mäklaren i Sverige inför husförsäljningen 1 december, bokade flyttstädning samt beställde en reservdel till tumlaren som saknades, eller kollade upp att den kommer att levereras i tid. Mycket samtal idag.

15.18 Ja dags att åka till dagis, blev lite sen brukar åka 15.00 för att lyckas få en parkering.

16.00 Hemma igen, lite snack med barnen om dagen på tu man hand. O vill inte äta på dagis försöker försiktigt reda ut varför han väljer att lägga köttbitar på golvet…. Igen ska jag ta upp att de ska låta honom vara, han äter bra hemma. O förstod självklart att man inte bör lägga köttbitar på golvet fast det är ett sätt att gömma dem på, vi kom överens om att han ska säga no grazie istället. Hoppas de inte tvingar honom att äta, sånt fungerar inte. Samt är hemskt för barnet. Måste gräva i det igen. Kyckling och fisk äter han ju som tur är. H kastade sig på legot och O kastade sig in i hennes lek.

16.45 Lagade fisk och pasta, potatisen slut, morötter och vatten. Inget spännande, jag är usel på att komma på spännande rätter som går relativt fort.

17.30 Middag.

17.45 Så lång tid tar det att äta, en hel kvart…. TV dags.

18.25 Gjorde pepparkakor med barnen, som alltid en hit. Pseuvdotvilling nummer 1 ville dela upp formerna systerligt sas :) Efter två plåtar och en deg slutade vi. Konstaterade surt att Gilles deg inte är så god…Men piper inte så lätt ner på ICA här och köper en annan. Typiskt.

19.20 H och jag satt med ”Jag börjar med siffror och räknar” hon är outtrötlig, älskar sånt och börjar nu lära sig plus och minus, forma siffrorna rätt och alla former. Det går fort… O såg på superhjältarna och lekte fängelse på egen hand, hm. Men kom ibland och räknade prickar.

20.00 H:s tur att välja bok, stoppar då istället om O först. Båda vill bli omstoppade först och H försöker alltid deala med honom. Funkade inte för henne ikväll.

20.30 Städade upp efter dagen, hur kan det bli så stökigt på några få timmar, det var urfint imorse!
Nu ska jag läsa mail, surfa efter hotell i Verbier åt kompis över nyår, leta resa till familjen efter nyår. Skriva på en förlossningsplan till kompis, eller inte plan utan ansökan på BB Stockholms fria kvot är vad det ska stå.
Plugga 2 verb innan jag ska läsa ut min bok. Ringa H och säga god natt och sen stänga alla järngrindar och fönster dito och släcka lampan…. Hur gömmer man länkar så där snyggt som mina mailkompisar gjort? Det ska jag med försöka ta reda på...

1 Comments:

Blogger Thinkerbell said...

Så här gör du en länk med egen länktext:

-gå till editorn (dvs där du skriver inläggen)
-skriv den text som du vill att det ska bli en länk av
-markera den och tryck på den lilla runda gröna symbolen i editorns övre kant. det föreställer en jordglob med en kedjelänk på
-nu dyker ett nytt fönster upp, där skriver du in URL'en (dvs webadressen som börjar med http://)
-klart

Man kan också göra så här:
[a href="http://www.somewhere.com"]länktext[/a]

byt ut [ mot < och ] mot >

11:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home