torsdag, december 01, 2005

Feberfri kille och stolt syster!

H är en modig tjej, en stolt tjej och en väldigt trött tjej. Idag var det inget snack, man kan ju inte missa gymnastiken! Så hon pep iväg med sin pappa imorse och meddelade O att han inte får gå idag :) Igår kväll var hon trött, men dagen hade gått bra. Men vi såg att hon var tröttare än vanligt. Ingen fredad zon sas som jag antar att syskonen kan vara för varandra. En paus i italienskan och ”jobbet” i att fatta rutiner, instruktioner, kultur och vänner. Idag torsdag hade H lekt med tjejerna ute på gården, faktiskt första gången så vi är glada för att hon gått själv. Hon har knytit an, för att hon blivit tvungen. Inget ont i att gå själv alltså, snarare väldigt bra! Sabrina sa att hon varit lite spänd men lekt på bra och varit mer med andra barn än annars.

Här är så vackert! Snön lyser vit på bergstopparna i horisonten, solen står som en propp och här ”nere” är det 8 grader och soligt. Tittar man ut genom fönstren ser man de vita topparna och framför dem grönska (japp gröna berg här) och sen kommer husen som ”hänger” på väggen. Italienarna är verkligen bra på att bygga hängande hus, har hört förut att de är suveräna på tunnlar genom berg och nu vet jag att de även behärskar att bygga på "klippor" :)Vi bor ju "nere i dalen" (100 m ovan vattenytan), invid Comosjön och i stora delar av norra Italien så ligger dimman tät under vintern, men hos oss är himlen blå och molnen stockar sig någon annanstans.

Måste berätta om musiken barnen har på sitt dagis. Först blev jag förundrad när jag såg att de tittade på tecknad film, Fantasia. Men efter någon minut stängdes filmen av, barnen tittade inte, de lyssnade på musiken i filmen! Ett stort långt papper låg framför barnen och när musiken stängdes av ritade de ”hur musiken lät”. Underbart sätt att lära sig höra toner på! Barnen ritade höga toppar när musiken var intensiv och hög och låga dito när den var låg. Nästa år i skolan kommer de att lära sig noter, men jag gillar pedagogiken att först lära sig lyssna in, de lär sig så mycket utan att de vet att de gör det. Jag är imponerad av pedagogiken. Gymnastiken är fantastisk bra den med. En stor gymnastiksal med en utbildad gymnastiklärare där han gjort en hinderbana, kullerbyttor, klättra på ribbstegar, hoppa över hinder, krypa under dito etc. Barnen fullkomligen njöt. Sen var det bollekar.

O var hemma med mig idag, nu feberfri, vi har slagit in 25 små presenter med lera och litet ler-verktyg i att ta med imorgon. Jo galet nog är det så att man ger alla barn i sin klass en liten present när man fyller år… Även om jag inte gillar det så gör vi likadant. Nu bor vi här och vår son som kommit hem med diverse olika små saker ska precis som de andra barnen få dela ut en gåva han med. Vi hade iaf kul när vi slog in dem. Här finns guld och silver lera, mycket coolt tycker våra små .*S*

Imorgon har vi barnvakt! Alessandro, bror till Sonia, ska vara barnvakt. Första gången vi har barnvakt sen mannaminne :/ Någon gång i juni typ, minns inte. Vi är bortbjudna, men är i krokarna. Både vi och barnen ser fram emot det. Jag och O köpte Mowgli på italienska idag så att Alessandro kan läsa en bok för barnen, men de ville höra den redan ikväll. Jag läste på i och o språket i typ 15 minuter och de var helt tysta. Jag fattade typ var sjunde ord, undrar om de förstod något…