fredag, december 30, 2005

Sex män tack!!!

Inget bröd kvar på morgonkvisten. Gäster och barn sover än. Jag tar på mig mina curlingkängor då det snöat, jag tar den korta söta promenaden till la panetteria (bageriet) för att köpa mjölk, bröd och ägg. Buongiorno senora, säger jag väl framme, panne, latte fresco, anche io vorej 6 oumo ler jag. Hon ser skeptisk ut och ger mig mjölk och bröd. Anche 6 uomo säger jag vänligt. Hon ler stort, biter sig i läppen liksom. Jag pekar på äggen. Aha senora, säger hon, uovo!!! Jag säger si uovo... Sen tänker jag lite på vad jag sagt. Inser att jag sagt" också sex män tack"... skrattet bubblar upp, hon hänger genast på. Jag bjuder på dagens skratt...
Arriverderchi, säger jag, e Buon Anno senora, hon skrattar än och vinkar. När jag kliver över tröskeln för att gå ut hör jag hur hon gapflabbar samtidigt som hon informerar sin man om den galna svenskan som beställer 6 män 09.00 på förmiddagen...

Årets slut blir en skön historia som jag borde skämmas över kanske, men jag talar ju hellre än bra och då händer ju sånt. Iofs tycker jag att det är komiskt att ägg och män nästan är samma ord :D

BUON ANNO DI TUTTI!!!!!!!!!!!!!!!!! (skidor och halva huset packat för två dagar i skidbacken!)

3 Comments:

Blogger Mustardseed said...

*s* du är för skön! Gott nytt!!

9:02 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Buon Fiesta e Anno a te nenoglitter! (och ha överseende med min italienska haha)

Gott nytt Moderna! Jag har nu skrivit in ägg och man bredvid varandra i min alldeles egna lilla rosa ordbok *S*

10:18 em  
Blogger Mildamakter said...

Så läckert...*ler*..man måste bjuda på sig lite...och du kommer garanterat inte att glömma vad ägg heter på italienska :o)

4:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home