tisdag, januari 03, 2006

Vårkänslor och resfeber...

Väskorna är packade. Lite överdriver jag. De är NÄSTAN färdig packade. Men vi åker först imorgon kväll så det känns lungt och skönt. Ikväll ska jag ta ett bad och titta på TV, det var länge sedan jag gjorde det. Hoppas på en bra film. Barnen säger att de ska på sommarlov, ja de är lediga och vi ska till sommaren så...

Lille O myntar ständigt nya ord som vi anammar. Kanske inte alltid bra. Saxa, skida, svärda/pinga, jäga (en jägare jägar) mfl. Sen vänder han på meningarna som jag med ofta gör, och som är halvengelsk. Tankarna och språken går liksom åt två håll samtidigt. Lilla H har istället full koll på vad som betyder vad. Lille O blandar och byter ut svenskan mot italienska. Pinga/svärda har han sagt sen han var 2 år, nu mer heter det att "spada". Spada betyder svärd. Han satt och lekte här när min ena bror lyssnade på leken som en fluga på väggen. Han lekte att den ena lille riddaren hade en pistola (pistol) den andra en spada (svärd) den tredje hade en pilobaga (eget ord för pil och båge). Mest leker han på svenska men ibland även sina fantasilekar på italienska. De ord han inte kan på italienska gör han om, det blir oftast ett långt a och ett o på slutet :)

Det blev hela 11 grader här idag, och sol hela dagen. Våren är ju inte här än det vet jag men jag fick genast vårkänslor. Kanske på grund av kontrasten att vistas i minus 5 och massivt snötäcke till plus 11 och bar backe och sol. Första dagen i alperna hade vi sol. Då åkte vi upp på toppen, men inte till glaciären, det kändes övermäktigt med barnen. Andra dagen snöade det och var dimmigt och då åkte vi i riktig barnbacke. Första gången för våra barn, i barnbacken då. Då lärde de sig åka själva, så stolta. Men jag tror att de fick känslan av att åka i "riktiga" backar mellan våra ben först. Åtminstonde blir de inte rädda nu för att byta från barnbacke till "stor" backe.

Själv spanade jag in skidlärarna vid barnbacken och härmade dem. Så blev barnens skidlektion lite billigare :) Möter svenskar i alperna hela tiden, vi svenskar reser verkligen mycket slår det mig hela tiden. Vi är ju bara 9 miljoner men sen vi flyttat hit har jag mött en massa svenskar. Som liksom jag, blir så där glad av att träffa en annan svensk på "annansmark". Komiskt.

Två kabinväskor storleken större än att faktiskt få åka i kabinen är packade. För fyra personer. Inte så illa tycker jag. Jag har inte lagt t-shirts i en hög i väskan och byxor i en annan. Jag har lagt den tshirten som jag ska ha med den kjolen, det linnet lilla H ska ha med de shortsen etc. Då var det lättare att skala bort. Också den traditionella finaste t-shirten till barnen, den som blev förstörd första dagen de hade den på sig. Den får bli badt-shirt nu så blir det någon användning av den, trots tröjans tidiga missöde. Fläckborttagning har aldrig fungerat för mig. Men jag har gått på att köpa flera produkter. Sverker borde testa dem och kasta dem i soptunnan.

Nu börjar vår sommarsemester, som år 2005 bestod av arbete och att packa ner ett helt hus och den "modesta" administrationen det var att flytta utomlands *ironisk*.

Snodde väninnan A:s Läckberg böcker trots att A hade med sig 5 pockets till mig. Jag är en sann bokmal och lider av att Adlibris och Bokus inte får tummen ur och skickar bokförsändelser utomlands. A måste väl komma tillbaka i början av februari nu, eller köpa en ny pocket :)

Arriverderchi!

4 Comments:

Blogger Var dags glimtarn said...

Tack Sarachella! SNö är härligt det med väl, men massor av jobb är ju mindre kul... Hoppas det lättar snart!

7:51 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej Neonglitter- tja tänkt och tänkt :) Vi hoppas på 3 år. Jobbet som styr.

8:19 em  
Blogger Lallamen said...

Så härligt det låter. Maken ropar just från där nere att termometern visar på -15. Brrr...
Hoppas H och O får ett härligt "sommarlov".
Ha det nu riktigt bra.

8:36 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Kallt låter det -15, men luften här är så fuktig att 0 grader känns svinkallt här tycker jag. Tack, jag med hoppas vi får en skön resa!

9:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home