söndag, februari 12, 2006

Söndag, veckans första dag!

Ja det känns skönare att tänka så tycker jag. Inte den sista dagen då man får lätt ångest över alla måsten som måndagen och resten av dagarna kan bringa fram. Ja nu har jag inte så tunga måsten längre, som jag hade innan vi flyttade hit. Kanske därför "tänket" om veckans första dag ändrats. Men det känns bra att den första dagen är en tillsammans dag där man planerar veckan, städar lite och även lyckas ha ute tid i skidbacken.

Jag har sagt det förut, exilpappan är grymt bra på att göra frukost. Frukostmannen kan man kalla honom. Varje dag serverar han latte, färsk jos, skummad mjölk till barnen. Kluven frukt, äggröra och kokt ägg, nybakat bröd (fast där är jag ansvarig, phu!), ostar, prociotto och grönsaker. Vi konsumerar lätt 5 paprikor i veckan som går åt till frukostbordet. Nu mer med linne servetter på bordet är det så extra gott att kliva ner i vårt kalla kök med en filt runt om sig och både lille O, lilla H och jag är förväntansfulla när hans stämma ropar FRUKOSTEN ÄR KLAR! Dagens bästa måltid. Världens bästa exilmake och pappa.

Vi plockar nu mer ner de 3 kokböcker som vi har som det står BRÖD på under frukosten och väljer ut två till tre olika bröd vi ska baka under veckan. Barnen älskar att göra degen med mig och jag känner att de uppmuntras att ta blickarna från de vanliga trista vita bröden vi fastnat i här. Italienarnas brödutbud är vitt, vitt, vitt. Av det jag sett i allafall. Mysig tradition att börja veckan med att välja vilket bröd vi ska baka med. Det tar 10 minuter att blanda till och en timmes vila och sen 3 minuters utbakning att baka bröd. Världens enklaste köksuppgift. Varför har vi inte alltid tagit oss tid till detta!? Lukten i huset och värmen i köket är härlig bonus med.

Barnen städar sitt rum på söndagen med, sen utdelas veckopeng, på hela 1 euro :). De leker under städningen, det tar tiiiid. Men det är rätt positiv tid, vi slipper uppmana och uppmana. Positivt att ha ett rum tillsammans med märker jag, man har sällskap under "arbetet". Lilla H bäddar alltid sin egen säng på morgonen efter ha hört mig uttala mig om att jag inte gillar att bädda sängar. Lille O vill med kunna, hans säng ser härligt stökig ut efter han kämpat i 30 minuter :)!

Skidåkning brukar vara söndagens nöje, men vi är allt för krassliga för det. 13.00 försöker vi vara i backen annars. Trots att antibiotikan nu börjar verka uteblir det denna söndag. 3 av 4 äter antibiotika, jag hoppas mitt immunförsvar inte sviker mig. 2700 kronor på läkarvård räcker för en månad!!!

Buona Domenica.

2 Comments:

Blogger Lallamen said...

Vilken smart inställning. Jag tror att jag också ska börja veckan med söndagar efter att ha läst detta. Så positivt.

8:11 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Hej lallamen! Ja, det är rätt skönt faktiskt. Veckans dagar ändras ju inte för det men känslan blir annorlunda för mig!

11:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home