torsdag, mars 16, 2006

Mina favoriter....

Ja ungefär lika frekvent som jag kikar in i min favoritlista på mitt virtuella skrivbord kikar jag in i mina favoriter i Como och i Cernobbio. Det är så underbart med små patisserier och andra små butiker. Underbart för att när man hittat den som faller en i smaken går man alltid dit. Och i och med litenheten tillskillnad mot t ex ICA så lär man känna den som driver den butiken. Och de lär känna mig. Man blir nära bekanta rätt snabbt, skojar och vågar fråga om annat än som syns på hyllorna.

Imorse, igår och i förrgår var jag inne i Como i olika ärenden. Det finns tre klädbutiker jag helt identifierar mig med :) De fick en visit var i måndags. Just nu har jag fastnat för Nipote och den mer lediga stilen har alltid tilltalat mig. Munkjacka, skärp och korta jeans. Mörkblå som jag ser är vårens mode i Stockholm stämmer inte överrens med utbudet här. Här var det mörkblåa jeans i vinter.

Att bara kliva över tröskeln och säga hej är det jag gillar mest, vare sig det är kläder, kött och kyckling eller bröd.

Jag har en leksaksaffär jag älskar att gå in i. Där finns mest böcker och musik och spel, men några få utvalda leksaker. Tack vare butikens litenhet har dess ägarinna nu gett mig fullservice. Våra barn har nu italiensk barnmusik, de klassiska italienska barnböckerna och där köper jag presenter till alla födelsedagsbarn. Barnböcker är ett kärt kapitel för mig sas... och att upptäcka utländska författare är som en gåva. Om jag går förbi kan jag med bara gå in och säga hej. För att utbyta ett leende med någon annan.

Sen har jag mitt patisserie, jag vet att ägarinnan pratar flytande engelska. Men det låtsas vi inte om att vi vet, hon och jag. Jag hackar mig fram och hon berättar vad hon tycker att jag ska smaka och känna till, om de olika foccatior och briocher som finns. Hon vill väldigt gärna med göra min dotters födelsedagstårta. Hon vet ju det mesta om henne och skulle en Winx tårta vara passande *S*?

Mina favoriter utökas säkert. Någon cafébar finns inte på min favoritlista ännu, men då jag mött olika vänner i Como har alla tagit mig till deras favorit bar. Jag har nog testat hela utbudet snart :) Men bara att känna att jag måste bara kliva över tröskeln och höra just den butikens pling när jag gör så får mig att känna mig som en del av denna stad. Och glad. Jag nätverkar på helt egna premisser och intressen, inte för att jag måste. Inte för barnens skull eller för att klara av vardagen här.