torsdag, mars 30, 2006

PER FAVORE!!!!

Snälla, snälla snälla!!! Det är faktiskt inte lätt att gå från 2000-talet till början av 1900-talet från ena dagen till den andra. Det var drygt 100 år sedan vi lärde oss skapa och transportera elektricitet. Innan dess var det ju elden som gav oss värme och ljus och kokmöjligheter. Just nu brinner en brasa hos oss, fast det är 20 grader ute dagtid. Det är kallt kvällstid och vi har inget som värmer hus, vatten eller spis just nu. Vi har inte haft det på två dagar. Imorgon kommer gäster. Det vore trevligt att kunna laga mat då, att inte elda samt att ta en dusch och känna sig så där fräsch. Kallvatten är inte min melodi att tvätta håret i. Jag ser deras miner framför mig när vi välkomnar dem till casa rosa och 1902...Ehm.

Italien, mamma mia säger jag rätt ofta. Charmigt men ibland jäkligt knepigt att bo i. Man måste ringa och skrika, det är bara att lära sig det. De lovar men inget händer. Det är bara att ringa och ringa och hoppas och be till elguden eller nåt. Det är avstängt säger de på elbolaget. På grund av att vi inte har något kontrakt med varandra. Vi har bott här SEN SEPTEMBER, betalt och ja fått fakturor. NU kommer de på att vi ska ha ett kontrakt, kunde de inte meddela oss det när vi började konsumera från dem, kunde de inte ringa oss innan de tog oss tillbaka till 1900- talets början......

Imorgon, måndag, tisdag, onsdag kanske vi hamnar i 2000-talet igen. Go figure.
Jag kommer att njuta av den där varma duschen när det väl händer. Jag kommer uppskatta upphovsmännen (finns ordet upphovskvinna i akademinsordbok?) mer än någonsin fast jag inte kan namnge dem. Berätta gärna om ni känner till elens historia, så vet jag vilka "gudar" jag ska be till...

Våra vänner slår vad om när vi kommer ha ett varmt hus igen, när vi slipper be att få ta över våra barn för ett bad, tjuväta deras middag som står på spisen :)