torsdag, mars 30, 2006

Utlands svensk

Är det ett ord? Utlandssvensk. Fanns inte med i min ordlista, kanske är det inte ett helt svenskt ord?...

Det slog mig igår kväll när det var middag på stan med "Pantertanterna" att nu är vi utlandssvenskar. I sommar åker vi hem på besök, utskriven ur landet men ändå hemma. Konstig känsla, utan att vara obehgalig.

Det slog mig för att svenskan försämras, eller den utvecklas inte, eller både och. Igår rättade jag, som anlände till Italien sist av svenskorna här, svenskan under middagen flera gånger. Varje gång fick jag mig ett skratt och varje gång blev det en debatt om vad som var korrekt svenska...

Jag kan ju inte säga att min svenska är världsbäst, det är sällan så när man växer upp med två språk, att man har ett helt korrekt språk. Men i detta gänget tror jag att jag i alla fall en stund till har ett litet försprång *S*

Pantertant 1: OH det är såå roligt att jag kan titta på min väninna som är med på STV!
Exilmamman: Vad är STV?
Pantertant 1: Sveriges Television såklart!
Exilmamman: Jaha, SVT! *ler*
Pantertant 1: Nej STV heter det!
Exilmamman: Nej, SVT heter det *ler stort*
Pantertant 123456789 i mun på varandra: STV, SVT, STV, SVT!!!
Exilmamman: SVT, tro mig jag har bara varit här i 6 månader och jag råkar minnas vad vår statliga kanal heter :)