torsdag, februari 16, 2006

Livet i en gränsstad 2 och en sann saga...

För rätt länge sedan skrev jag en blogg om hur det är att bo i en gränsstad. Bloggar lite mer om det.

Det slår mig att jag flera gånger i veckan får sms med texten "Benvenuto en Svisseria!" och med texten "Benvenuto en Italia!". Och då inte för att jag kör över gränsen, nej tom på väg "ner" till Milano tidigare idag damp det in ett välkomnande sms till att jag befann mig i Schweiz :)

Det slår mig att jag numer handlar i två länder för att fylla upp kylskåpet med nödvändigheter. Att jag inte gillar mjölken i Schweiz (fast de har så snygga kor på sina reklamskyltar...) utan handlar den hellre i Italien. Att jag handlar mjöl, bröd och kött i Schweiz. Att det ena landet erbjuder biologiska och ekologiska varor nästan uteslutet. Att det andra inte saknar det men erbjuder socker i varannan produkt.

Det slår mig att jag åker skidor i bägge länder. Att när vi åker till simhallen är det till Schweiz vi åker. Att den delen av Schweiz talar italienska och att jag inte hör någon skillnad på dialekten där och "här". Átt folket på ena sidan känns rätt fyrkantiga och på den andra sidan långt mer livliga.

Att vi aldrig tankar bilen i Italien om vi är hemmavid. Att i Schweiz jobbar Rapuntzel, men jag har inte hittat henne i Italien, fast hon är italiensk :)

Sagan om Rapunzel:

På en bensinmack i Chiasso i Schweiz, som också är en gränsstad, jobbar Rapunzel. Det vet våra barn och jag. De som har barn vet kanske vem Rapunzel är, vare sig man träffat henne eller inte :) Hon är annars en prinsessa med mycket långt hår.... Den Schweiziska Rapuntzeln är 66 år (ja italiensk men bor numer i Schweiz) och jobbar på bensinmacken jag gärna tankar på. Hon har långt hår som hon gömmer under en stor mössa. Men när barn sitter i bilen och hon kommer fram för att tanka ens bil tar hon av sig mössan och ut faller en lång fläta som når ända ner till hennes rumpa och lite till. Barnen tittar storögt och hon säger att hennes namn är Rapunzel. Hon undrar om man vill veta hur hon kan ha så långt hår och alla barnen svarar alltid ja. Jo hon berättar att hon klipper sitt hår tre gånger varje vecka. Men bara 3 mm åt gången. Detta har hon gjort varje år så länge hon kan minnas. Men hon klipper sig inte vilken dag som helst, nej det måste vara samma dag varje vecka. Hon klipper sitt hår söndagar, måndagar och onsdagar. Sen behöver håret vila från saxen 3 dagar. På den korta tiden växer håret det dubbla. Dvs. mer än vad hon klippt den veckan. Detta säger Rapunzel, som jobbar på en bensinmack i Chiasso i Schweiz. När tankslangen klickat till och man gett henne tillräckligt med pengar för bensinen sätter hon på sig mössan igen. Att tanka hos Rapunzel i Schweiz är alltid lika spännande och udda....

En sann saga jag ville dela med mig av. Tänk vad udda, öppna och varma människor kan berika ens bensinstopp!

Så har jag fyllt på med lite information om hur det kan vara att bo i en gränsstad!.

4 Comments:

Blogger Lallamen said...

Så underbart med en alldeles riktig sagotant. Mina killar skulle älska att hälsa på Rapunzel.

11:30 em  
Blogger Var dags glimtarn said...

Ja hon är fantastisk. Sist tankade jag för få Schweizer franc, bara för att höra en ny saga :) Den om håret tar hon alltid, det är sant, men ibland kommer det vackra prinsar och feer med i hennes berättelser :)Sen ropar hon alltid högt CIAO BELLA SVEDESE. Inte så trist att höra det heller :)

Chiasso kanske inte är världens charmigaste semesterort, men vill man gärna se Rapunzel så kanske det är värt det! *S*

11:48 em  
Blogger Lallamen said...

Man kan ju åka förbi och tanka på väg mot trevligare äventyr :o)

1:50 em  
Anonymous Anonym said...

Känner igen mig i det där. Vi bodde i Geneve tidigare och städerna i Frankrike runt omkring ansågs mest vara förstäder till Geneve.

Fast nu bor vi i Vietnam. Inte Kina (fast inte så långt borta). Dessutom är vi halvitalienska, ska hålla ett öga på din blogg! Spännande att se hur det går för barnen och deras tvåspråkighet.

6:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home