måndag, november 07, 2005

Lombardiet, Como, Cernobbio och om oss

Lämnade barnen 09.00 (en hel halvtimme före vanlig tid) och Hannah hann precis med på sin engelska. Jaha, NU förstår jag varför barnen ibland har sagt att ”nää det var ingen engelska/gymnastik/musik” idag. Man måste lämna senast 09.15 dessa dagar, annars blir de kvar i klassrummet, vilket iofs inte är helt fel det heller då man får dela sin frökens uppmärksamhet med bara 4 till (5 stannar alltid kvar). Men gymnastiken vill de inte missa och Hannah älskar sin engelska, Oliver med, där pysslar de fram språket. Sist var det en ”rainbow” de gjorde sa Oliver som nu har rättat sin mamma. Han säger inte Pappio till Henrik, han säger Pappino dvs. liten pappa :)

Vad jag ville få fram var att vi inte förstått att vi måste vara där 09.00 om de ska vara med på aktiviteterna…

Idag har varit soligt och 16 grader, inte ett moln och min kropp passade då på att må riktigt uselt, inge kul att skriva om så jag tänkte skriva lite om Cernobbio /Como och Lombardiet istället. Själv kände jag till rätt lite om norra Italien innan vi flyttade hit, södra är jag mycket bättre på både ren geografi och historik.

Lombardiet är till ytan en av de största regionerna i Italien och är en av landets rikaste och mest moderna regioner, hela området genomkorsas av vattendrag och vattenrika källor. Lombardiet är uppdelat i 4 stora områden: poslätten, kullarna med de vackra mindre sjöarna, lågalperna med de stora sjöarna (gardasjön Italiens största, Comosjön med sin oerhört vackra natur och konstskatter av stort intresse) samt till sist alperna som bildar Lombardiets gränser i norr. Klimatet på poslätten är kontinentalt vilket innebär stark värme på sommaren och kyla och dimma på vintern. Personligen är jag tacksam för de olika årstiderna norra Italien bjuder på. På sluttningarna runt sjöarna råder ett milt och torrt och hälsosamt klimat som möjliggör odling av palmer och olivträd och citrusfrukter, ja här bor vi då. Alperna bjuder givetvis på kyla på vintern och svalka på sommaren :)

Comosjön där vi bor är beläget i ett vackert bergslandskap med branta sluttningar och har i århundraden lockat besökare som kommer för att segla, vandra i bergen, cykla eller för att koppla av och få inspiration. De norra stränderna i synnerhet präglas av ett trolskt lugn. Från den långsmala sjön som formas som ett önskeben av glaciärerosion, har man strålande utsikt upp mot alperna och ner mot städerna Como och Lecco. Staden är belägen i en dal mellan Brunateberget och Sant Éustachiokullarna som ligger runt sjön.Här är jämt en massa turister men när jag läser i guideboken står det att staden kan besökas på en halvdag haha.

I Italien bor 56 miljoner människor vilket jag som svensk har svårt att ta in, speciellt då vi bor i en lugn stad. I Como bor det 100.000, tror jag, får alltid lite olika svar. I Cernobbio kan det väl kanske kanske bo 500 människor, men det är en vild chansning :) Men Cernobbio ligger ju 3 minuter ifrån Comostad men är en egen liten kommun. 3 piazzor och flera historiska vackra hus som Villa Déste, Villa Olmo och Villa Bernasconi. Till Cernobbio kommer italienarna själva gärna på söndagar, till piazzan nere vid sjön och för att äta sin söndagslunch.

Cernobbio var ett favorittillhåll för den landsflyktiga drottning Caroline av England i början av 1800-talet. Jag ska inte snöa in på historik och låta som en guidebok heller, längre :) Men vill beskriva vart vi bor, region, stad och by.

Imorgon ska jag få en guidning i Como av en svenska, vart pärlorna till butiker ligger och vilka restauranger och kaffebarer man inte bör missa att besöka. En annorlunda guidning men ack så önskvärd då jag är ”resident” och inte ”bara” turist :)

Kort om vår italiano per stranieri kurs idag som är hysteriskt komisk….Paola (lärarinnan) har ingen plan innan hon kommer dit, vad vi ska gå igenom eller vad hon ska lära ut. Idag tittade en kvinna på kort när hon kom in, som hon nyligen framkallat, Paola tog korten och gick igenom släktband etc. med hjälp av dessa kort. Hon är för rolig. Nu kan jag allt om vad svägerska, systerdotter, farfar heter. Men vi kan bara 2 ynka verb och det är knappt. Ja vår veckotimme i konversation här hemma med Sonia lär ju vara mycket bra för oss. .. Verben får vi plugga in själva. Borde göra en plan, ett verb om dagen som man rabblar och skriver upp 28 gånger. Jag är ändå förvånad över hur mycket jag förstår nu jämfört med vad jag gjorde för 8-10 veckor sedan då vi kom hit. Men att sätta ihop en mening känns fortfarande oerhört svårt. Har även svårt att tänka mig att våra barn om två månader kommer att prata rätt obehindrat....