måndag, november 21, 2005

Privat lärare 2. Eros Ramasotti

Måndagen började med att Hannah som slutat vara sjusovare väckte mig med en av hennes härliga teckningar. Hon lägger teckningen på en när man sover och går sen för att måla en till. Jag vaknade av att två stycken låg på min mage. Klockan 07.45 begrundade jag de tre "tränarna" som hon sa, där en klättrade på klättervägg, en lyfte tyngder och den tredje hoppade trampolin. Oliver ville inte vakna så vi kramades lite. Hannah är inte alls kramig längre, bävar för pussar men Oliver kan man gosa med hur länge som helst. Måtte han inte ”växa ur det”. Oliver ville inte gå till dagis sa han bestämt men väl där sprang han in. Hannah hängde på in till honom. Hon är blyg just nu, ja väldigt lite då men för att vara vår Hannah. Men hänger gärna på lillebror och han blir glad. Det är så underbart att se dem lägga armarna om varandra eller trava hand i hand.

Här går alla hand i hand, även en pappa med en 14 åring. Jag ler fortfarande när jag ser det. Ovan. Men det är ju så naturligt och underbart att man kan hålla sina föräldrar och vänner i handen. När två killar går hem tillsammans efter skolan håller de vanligtvis händer, om de inte sparkar på en boll då :)

Egentligen har ingenting hänt idag mer än lite trist städning eller plockning och stuvning. Enkel middag bestående av pasta, kalkon och ärtor med smält mozzarella på. Barnen petade bort alla ärtor men lämnade det antal som år de är. Vad får de sina idéer ifrån…Oliver fick en bula i pannan idag, sen slog han sig på badkarskranen här hemma. Jag var sur och tröstade tydligen dåligt. Fick böta med 12 pussar vid nattning :)

Förstå vad bra Eros Ramasotti är på att lära ut italienska! Smörsångaren har ingen aning om att jag lär mig massor av nya ord av hans sånger, han sjunger så klart och tydligt och använder så enkla ord. De jag inte fattar slår jag upp. Så nu har jag ytterligare en källa till inlärning, Eros. Så länge jag nu står ut med Eros :)
Henrik bortrest, ringde och sa god natt när barnen spelade Björnes magasin och komponerade sina egna berättelser. Inte lätt att prata med en 4 och en 5 åring då, tror Oliver sa hej hej och puss, Hannah var helt stum av koncentration :)

Har precis sett min brorsdotter på nätet och vinkat i min webbkamera, jag längtar tills jag får hålla i henne och bekanta mig IRL!

Nu ska jag bädda ner mig och gotta mig i Karin Alvtegens Skam.