måndag, november 14, 2005

Gäster på semester, värdinna på detsamma!

Det blir ju så att när man har gäster så har man semester själv :) Gästschemat är ganska fullbokat fram till 8 januari, och mycket rödvin blir det, goda luncher och middagar *gulp och mums*.

Barnen var lyckliga imorse när jag lämnade dem! Första gången som jag sett att de verkligen är riktigt glada vid lämning sen vi kom hit, superskön känsla. Kanske var vår 3 dagars break det som behövdes för att deras batterier skulle bli fulladdade.


Barnen hade pepparkakor med sig idag, mor Annas men ändå… Alla tyckte att det var roligt att få smaka biscotti svedese (svenska kakor) och barnen fick gå runt och bjuda till teet som de dricker här 14.00 varje dag (örtte men inte grönt). Barnen tyckte det var riktigt roligt och blev stolta av att få bjuda. Oliver sa att hans fröken försökt läsa på kakburken vad det stod, men att hon inte kunde läsa :=) Vårt hemliga språk säger vi, svenskan då, vi tycker att det är lite ”häftigt” och pratar om det ibland att här har vi ett hemligt språk och sen när vi kommer hem till Sverige ett annat. Jag har fortfarande så svårt att inse att våra små barn kommer att bli tvåspråkiga.

Tack till min darling Linda, det berör alltid att få höra av min kloka kloka väninna att du tycker att jag gör ett bra ”jobb” som mamma. Ja alla gör sitt bästa brukar jag tänka, och när barnen känns otygliga får man väl anstränga sig mer :) Sen får man så härliga ärliga tips och råd och delad erfarenhet av de som står en nära, vilket jag tycker är så berikande och reflekterade och inbland riktigt renande. Aha upplevelser får man kanske mest med dem man beundrar för deras egenskaper och vars sällskap man gärna delar *puss* (läs kom hit snart!)

Idag handlade pappa och Margaretha vin och annat, och vi konstaterade att i detta dyra land är vin och whisky 30% av priset hemma. Då ska man alltså köpa vin för att få valuta just nu för den svaga kronan i Italien men slopa resten av maten *S*

Vi åt en lång god trevlig lunch nere på Harrys vid vattnet. Sen hämtade jag barnen och kvällen har varit lugn. En god lasagne fick jag till och struntade i berchamelsåsen och penslade de färska lasagheplattorna först med Olivetto olja, sen spädde jag ut grädde med mjölk och rev ner massor med parmesan i ”blandningen”. Rivna morätter blandat med köttfärsen, lök och basilika och olika kryddor. Inte så magert dirket men pomodorosalladen fick väga upp grädden:) Gott blev det i alla fall. Pastarätter är min melodi om det ska smaka gott men annat är jag inte vidare bra på, jag har svårt för att följa recept, tycker det känns så statiskt och kanske därför blir mina kötträtter nästintill äckliga eller riktigt riktigt goda. Svart eller vitt. Men roligare, i alla fall vissa gånger. Jag saknar pinjenötter enormt mycket, jag hittar dem här men en liten tunn påse kostar uppåt 50 svenska så jag lägger aldrig ner dem i vagnen. Däremot massor med tomater, dessa smakrika tomater och jag som aldrig varit ett tomatfan tidigare!

Buona sera di totti. Vilka är ni som läser, jag trodde bara min närmaste familj och vänner skulle hitta hit, såg på min sitemeter att det är i snitt 19 per dag! *gulp*