fredag, november 11, 2005

Fördomar och sanningar om italienarna

talienarna är tillbakadragna och stängda…..

Nä men eller hur, den bilden har man ju inte! Men så beskriver de sig själva. Har hört det så många gånger nu. De rör sig i sina egna kretsar och släpper inte in andra. Men säger jag, jag tycker jag och min familj blir insläppta. Med handen på hjärtat är ju de vi börjat umgås med inte italienare eller halva familjen är ev italiensk, men ändå upplever inte jag det så. Inte än iaf. Låter mer som om de beskriver svensken för mig. Från tiden jag jobbade i Milano på projekt från Sverige tyckte jag italienarna var precis som jag hört innan, varma och vänliga och öppna. Har fortfarande den bilden, efter 8 veckor i landet.

Det är stor skillnad på norra och södra Italien, det påtalar alla italienare vart de än bor. I norra jobbar man hårt och är ”modern” i södra gör man ingenting för att färglägga en aning det jag får höra. Men när man läser historian kring nord och syd så förstår man hur olikheterna uppkommit, eller kvarståt kanske är bättre att skriva. Sen handlar det ju om klimat med. Känns lite som nord och syd här är som Sverige och Norge relationen.

I Italien röker alla. Not. Här infördes rökförbudet före dess att man gjorde det i Sverige. Jag ser fler människor röka i Stockholm än här. Men det kan ju inte vara sant, här bor ju så många fler. Har dock tänkt på att jag inte ser många röka här.

Här är så förorenat säger de. VA?! 100 meter över havet och i denna lilla stad med 100.000 invånare invid bergen, nära alperna. Skojar ni? Milano är ju ändå 5.5 mil bort…

Italienarna är usla på engelska =sant. Här lär man sig engelska från 3 års ålder, men ingen kan prata engelska, jo en del men väldigt få. De som jobbat i internationella bolag eller rent av internationellt. Tänk om Sverige inte var Europas Lappland rent geografiskt utan låg här i norra Italien, då skulle svensken tala italienska, franska, spanska och tyska. Vill jag tro. Kanske blir det så att när man bor riktigt ”centralt” så behöver man inte anstränga sig.

Här äter man kakor till frukost = sant. Hur kan de stå sig till lunch de små barnen?

Här talar kroppen samma språk som munnen = sant, jag känner hur mina armar och händer flaxar mer än vanligt.

Man blir tjock av pasta. Är det verkligen så? Jag har förvisso inte lätt för att gå upp i vikt och vi äter mycket pasta, men ser inte många överviktiga här, färre än hemma. Kanske är det sättet de äter på. Hur de kombinerar pastarätterna. Kakor till frukost, 3 rätter till lunch eller 4 fördendelen om man vill, iaf 2. Lagom stora inte små inte stora, lagom portioner. Middag sent (det har man ju hört är helt fel) typ 1 timme före läggdags. Vinet ,är det vinet som gör att man omsätter snabbare. Eller limoncellon? Jag menar ,förvisso kan de peta i sig nyttigheter i pastan (mycket kronärtskocka och nötter just nu inorra Italien) men pastan är ju basen i maten, kakorna är ju bara knasiga för en svensk men hur kan de vara så smala här? Jag ser dem äta, och äter gör de gärna…

Här går man inte på disco om man är gift. Alltså, 1700 talet (om det funnits discon då, men tillställningar fick väl gifta kvinnor gå på?)… Här bor man inte under samma tak om man inte är gift heller 1800?

Någon frågade vad för Internet operatör vi har, kände inte igen namnet på vår. Personen fick förklarat för sig att i Sverige har många sitt
förnamn@efternamn.se. Denna person ville inte höra mer om hur efter de är. De tar åt sig direkt utan att det är menat så…

I Italien finns det 46 miljoner mobil abbonnemang, i Italien är det dyrare att ringa på sin mobil än i Sverige. Hur kommer det sig?

Som icke resident i Italien betalar man andra tariffer, t ex på el. Vi betalar 6 gånger mer än vad vi kommer att göra när vi blir residents. Detta råkade jag höra igår. Sådant berättas inte för en.

Jag tycker om det mesta i Italien, som utlandssvensk och det som irriterar italienarna som t ex byråkratin tycker jag är rätt roande. Undra om det håller i sig…

Vart är mitt bankomatkort jag beställde?

Barnen gobitar. Jag tror jag äter upp dem imorgon men först ska jag sova bredvid en hostande Oliver. Det där j—la RS-viruset han fick som liten baby tycker jag fortfarande ger sviter vid förkylningar. Kanske blir vi tre hemma imorgon tillsammans, julpyntshoppar och sen till Villa Olmo och barntennis. Deras humör får bestämma. Lovely Friday, jag skriver i förskott, i förberedelse på en fredag full med barnaktiviteter. Och inhandla farsdag present är ett måste med…


Och hemma är vi, ringde dagis och de blev förvånade av anledningen att vi bara tog ledigt. Ska berätta mer om det en annan gång men på vårt dagis har de flesta barnflickor etc för att "hinna/orka" trots att de är casalingas (hemmafruar). La dolce vita är inte massa hjälp, lagom hjälp....